משאיות

7 מיתוסים שכיחים לגבי סוללות של משאיות חשמליות

לארס מרטנסון
2022-09-08
5.5 דקות
ניידות חשמלית
Author
לארס מרטנסון
מנהל סביבה וחדשנות ב-Volvo Trucks

כיום יש מיתוסים רבים וחוסר הבנה לגבי משאיות חשמליות. רבות מאי ההבנות הללו קשורות לסוללות ולהשפעתן על הסביבה. כדי לקבל החלטות מודעות ולבצע השקעות נבונות, חשוב להבחין בין עובדות ובין מיתוסים.

השינויים החלים במגזר ההובלה כדי לקיים את הסכם פריז להפחתת פליטת גזי החממה מהווים אתגר אשר יצריך גם החלטות ממשלה וגם תקנות מתאימות בעשור הבא. בינתיים, יש גידול הולך ומתרחב בחשמול משאיות ההובלה ובטווח הנסיעה של דגמי רכבים למשימות תובעניות עם אפס פליטות. סוללות הן חלק חשוב בתהליך זה, אך מהי מידת הקיימות שלהן?

להלן רשימה של מיתוסים שכיחים לגבי סוללות של משאיות חשמליות:

1. לסוללות של משאיות חשמליות יש השפעה רבה יותר על האקלים לעומת משאיות דיזל. כיום, אין זה משתלם להשקיע במשאיות חשמליות.

ההשפעה של משאיות חשמליות על האקלים היא נמוכה מאוד בזמן השימוש במשאית, אך מעט יותר גבוהה בזמן הייצור. הסיבה לכך היא שתהליך הייצור הוא עתיר אנרגיה, וכתוצאה מכך, ההשפעה על הסביבה של ייצור רכב חשמלי גבוהה יותר מהייצור של רכב דיזל זהה. עם זאת, אם משאית עם סוללה חשמלית פועלת על חשמל המיוצר ממקור מתחדש, ההשפעה שלה על האקלים תהיה נמוכה יותר ממשאית דיזל אחרי 100,000 ק"מ בלבד, מרחק אשר משאית יכולה לעבור לעתים קרובות בשנה אחת.

לכן, חשוב לקיים הערכה של מחזור החיים כולו, הלוקחת בחשבון השפעות סביבתיות לכל אורך החיים של הרכב, ולא רק בשלב הייצור. במקביל, נעשים מאמצים לפיתוח תהליך ייצור של סוללות עם 100% אנרגיה מתחדשת, והתקדמות משמעותית הושגה בתחום זה בשנים האחרונות.

2. הזמינות המוגבלת של אנרגיה ירוקה, הגורמת לכך שהטעינה של רכבים חשמליים אינה ידידותית לסביבה.

הפחתת ההשפעה על הסביבה של רכב חשמלי תלויה בגישה לחשמל ירוק. במדינות עם אפס גישה לחשמל ירוק לא תהיה תועלת מבחינת ההשפעה על האקלים. אך יש מספר גורמים סביבתיים חשובים אחרים שצריך לזכור לגבי רכבים חשמליים. לדוגמה, אפס פליטת גזי חממה, הפחתת הרעש, סביבת עבודה נעימה יותר, שיפור משמעותי באיכות האוויר המקומית ובאפשרות להוביל סחורה באזורי אפס פליטות.

הנגישות לחשמל ירוק בעולם כולו הולכת וגדלה. ב-2020, נתח האנרגיה המתחדשת באיחוד האירופי עלה ל-37% מ-34% ב-2019, והנתח העולמי של אנרגיה מתחדשת עלה ל-29% מ-27% ב-2019. ב-2021, הגידול בחשמל מתחדש התגבר בקצב גדול יותר מאי פעם. על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), אנרגיה מתחדשת צפויה להוות כמעט 95% מהגידול בקיבול החשמל העולמי עד 2026.

3. לא ניתן לעשות שימוש חוזר ולמחזר סוללות של משאיות חשמליות.

כיום יש אפשרות גם לשימוש חוזר וגם למחזור. הפיתוחים וההשקעות בתחום זה הולכים וגדלים עם עלייה בנפחי הסוללה. כיום יש גם חוקים חדשים בעולם כולו, כולל דירקטיבת הסוללות באירופה, הקובעים את אחריות היצרן לשימוש חוזר ומחזור. לאחר שהקיבולת של סוללת משאית מגיעה לערך סף מסוים, אפשר להשתמש בה במשימות בהן טווח נסיעה קצר יותר הוא מספיק, או להעביר את הרכב לפעולות קלות יותר.

כשקיבולת הסוללה יורדת מתחת לערך המאפשר שימוש, יש מספר אפשרויות. לדוגמה, אפשר לשפץ את הסוללה כדי להחזיר אותה למצב שמיש. קיימת גם אפשרות לחדש את הסוללה או לעשות בה שימוש חוזר לצורך אחסון אנרגיה ביישומי מגורים או ביישומים תעשייתיים. מחזור יהיה הצעד הסופי, המאפשר לנצל את החומרים בעלי הערך שיש בסוללה.

4. עדיף להמתין עד שיהיו השקעות עתידיות במשאיות ירוקות, או עד שמשאיות מונעות על ידי תאי דלק מימן יחליפו את המשאיות החשמליות.

רכב עם סוללה חשמלית ורכב חשמלי המשתמש בטכנולוגיה של תאי דלק הם פתרונות המשלימים זה את זה. שתי הטכנולוגיות הללו יידרשו כדי לעמוד באתגרים הצפויים. הפתרונות הטובים ביותר משתנים בין סוגים שונים של משימות הובלה, בהתאם לצורכי הלקוחות והתנאים המקומיים, כמו למשל התשתיות.

במשימות הצורכות כמות גדולה של אנרגיה, למשל הובלה של מטענים כבדים ולמרחקים ארוכים, משאיות חשמל המונעות על ידי תאי דלק מימן מהוות חלופה עם אפס פליטות, העומדות בדרישה לנסיעות ארוכות הן מבחינת הפרודוקטיביות והן מבחינת הקיימות. עם זאת, משאיות חשמליות עם תאי דלק אינן זמינות כיום באופן מלא, אך הן צפויות להיות זמינות יותר ויותר בשנים הקרובות. מצד שני, משאיות עם סוללה חשמלית הן כבר תחרותיות מאוד, ותוך מספר שנים לא גדול, הן יכולות להיות רווחיות יותר מאשר משאיות דיזל.

קיבולת האנרגיה של הסוללות מהווה גורם חשוב מבחינת טווח הנסיעה של רכב עם סוללה חשמלית. הודות לפיתוח המתמשך של סוללות, והפיתוח של תשתיות טעינה, חלק ניכר מהובלת המטענים באירופה תוכל להתבצע עם משאיות חשמליות. בשל מגוון סיבות, כולל ההשפעות על האקלים, אל לנו להמתין להשקעות נוספות באנרגיה ירוקה.

5. תהליך ייצור הסוללות כרוך בהפרות של זכויות אדם

סוללה חשמלית מיוצרת מחומרי גלם שונים, אשר רבים מהם מגיעים ממכרות. אחד הרכיבים החשובים ביותר המשותפים לסוללות יון ליתיום הוא קובלט. המיקור של חומר זה גרם לקשיים בשנים האחרונות, בשל הפרה של זכויות אדם וזכויות עובדים במדינות כמו רפובליקת קונגו, כפי שדווח על ידי ארגון אמנסטי. גורמים רבים בתעשיית הרכב פועלים ביחד מזה מספר שנים כדי להבטיח עקיבות בשרשרת האספקה, וכדי להבטיח שספקים יכבדו את זכויות האדם, יגנו על הסביבה, ויצייתו לכללים אתיים עסקיים.

6. יעילות הסוללה יורדת במזג אוויר קר, והדבר הופך משאיות חשמליות לאופציה פחות שימושית

ההשפעה של מזג האוויר היא נמוכה יותר מכפי שחושבים. במשאיות מסוימות מותקנים מאפיינים העוזרים להחזיק את הסוללות בטמפרטורה האופטימלית שלהן (+25°C), בהתחלת יום העבודה.

במשאיות וולוו, למשל, הירידה בטווח הנסיעה בטמפרטורה של -10°C היא בשיעור של כ-3%. בטמפרטורה של -20°C, הטווח יורד בכ-10%. חשוב לזכור כי מזג אוויר קר מגדיל את צריכת האנרגיה באופן בלתי תלוי בקו ההינע, בשל הצורך לחמם את תא הנוסעים, ולכן הדבר תמיד משפיע על טווח הנסיעה של הרכב.

7. לא יהיו מספיק מינרלים לסוללות אם כל המשאיות יהיו חשמליות

ליצרנים יש סיבה טובה לדאוג לגבי הזמינות של מינרלים. בטווח הקצר, זו לא צפויה להיות בעיה, אך בטווח הארוך, יהיה צורך לחפש מינרלים חלופיים, להפחית את הכמויות הדרושות, ולהגדיל את השימוש בחומרים ממוחזרים.

חברות רבות קובעות לעצמן מטרות שאפתניות לגבי פליטת גזי חממה כדי לקיים את הסכם פריז. משאיות עם סוללות חשמליות הן אחת הדרכים כדי להשיג את המטרות הללו.

כאן תוכלו לקרוא עוד על סוללות ומשאיות חשמליות וכן, לחשב את טביעת הרגל הסביבתית של המשאית שלכם.