אין זה סוד שהדלק הוא ההוצאה הגדולה ביותר של חברת ההובלה. עבור מפעילים רבים, ההוצאה הזאת מהווה לפחות שליש מסך העלויות. אם כך, כיצד ניתן לשפר את רמת החיסכון בצריכת דלק? כל שיש להבין הוא מהם הגורמים העיקריים וכיצד הם באים לידי ביטוי. ריכזנו עבורכם את כל מה שיש לבצע כדי להקטין את הוצאות הדלק – החל ממפרט המשאיות ועבודות התחזוקה וכלה בביצועי הנהגים וניהול צי המשאיות.
מבוא לגורמים החשובים ביותר המשפיעים על צריכת הדלק.
מערכת ההינע היא אחד הגורמים העיקריים לצריכת דלק יעילה של המשאית. לאחר שנמטב את פעולתה, חלק ניכר מיעילות צריכת הדלק של המשאית מוטב – לכן חשוב לעשות זאת נכון. בעוד שלכל רכיב במערכת ההינע יש השפעה על צריכת הדלק – החל מהסרן האחורי וכלה בשמת תיבת ההילוכים – שלושת הרכיבים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר הם המנוע, תיבת ההילוכים ובקרת השיוט.
בימינו, התקדמות טכנולוגית שנחשפה לאחרונה הופכת את כל אחד מהרכיבים הללו ליעילים במיוחד. מנועי טורבו (כגון D13TC) מספקים הרבה עוצמה ונתוני צריכת דלק משופרים בהשוואה למנועים מדגם eSCR וגם מפחיתים משמעותית את הצורך לעשות שימוש ב-AdBlue.
תיבת הילוכים אוטומטית, כגון I-Shift, עושה שימוש בנתוני נהיגה בזמן אמת כדי להפוך כל העברת הילוך למדויקת במיוחד. והצגתה של בקרת שיוט חזויה (I-See) פירושה שנהגים יכולים להוריד את הרגל מדוושת ההאצה גם בכבישים הרריים – ולחסוך עוד יותר דלק.
בחנו את הפתרונות להבטחת פעולה מיטבית של מערכת ההינע.
אווירודינמיקה היא גורם נוסף שלו השפעה גדולה על צריכת הדלק של המשאית. הביצועים יכולים להיות מושפעים מכל דבר, החל מאביזרים חיצוניים וכלה במראות ומסיטי רוח (ספוילרים) קדמיים, אבל החשובים ביותר הם:
אם כך, כיצד ניתן לשפר את הביצועים האווירודינמיים של המשאית? כשזה מגיע לתא הנהג, גובהו, זווית הגג ועיצובו עושים את כל ההבדל. ומה לגבי מסיט הרוח העילי, מסיטי הרוח הצידיים, חצאיות השלדה והכנפיים המתרחבות? כולם משפרים את צריכת הדלק, אבל יש לוודא שמסיט הרוח העילי הותקן במהלך שלב הייצור – הרכבה נמוכה ב-5 ס"מ או גבוהה ב-10 ס"מ עשויה להשפיע על החיסכון הפוטנציאלי בצריכת דלק. ולגבי נגררים: חשוב לוודא שרמת התחזוקה שלהם מעולה ושהגלגלים מאוזנים. ניתן לבצע טיפול מלא לכל המשאית במהלך ביקור אחד באחד ממרכזי השירות שלנו לנגררים.
התנגדות הגלגול היא גורם השלישי בחשיבותו שמשפיע על צריכת הדלק. היא נקבעת בעיקר על ידי:
כדי למזער את ההתנגדות הגלגול, יש לעשות שימוש בצמיגים שמותאמים לצריכת דלק ולא בצמיגים 'רב-תכליתיים'. כמו כן, יש להקפיד על רמת לחץ אוויר תקינה בצמיגים ולוודא שכל הסרנים מאוזנים. סרנים לא מאוזנים גורמים להיגוי לא יציב ומגדילים את שטח הנסיעה של המשאית על הכביש, מכיוון הגלגלים אינם מתגלגלים באותו נתיב נסיעה. הדבר גורם להתנגדות אוויר גדולה יותר ולצריכת דלק גבוהה יותר.
השירותים הנכונים יכולים להקל על מעקב ושיפור צריכת הדלק, כמו גם להבטיח שהצי נותר תמיד במצב מעולה.
השקעה בנהגים חשובה לא פחות מהשקעה במשאיות. למה? הוכח שנהגים מיומנים ובעלי מוטיבציה פרודוקטיביים יותר ונוהגים באופן יעיל וזהיר יותר. כשמדובר בחיסכון בדלק, הדבר החשוב ביותר שנהג יכול לעשות הוא לפתח הרגלים טובים לגבי:
גורמים נוספים כוללים נהיגה מקדימה, סל"ד סרק ונהיגה בתנועה עירונית.
הדרך הבטוחה לשפר את ביצועי הנהגים – ואת השורה התחתונה – היא לנצל את קורסי הכשרת הנהגים שלנו. מלבד חיסכון בדלק, השתתפות בקורסים הללו יכולה לתרום לשיפור הפרודוקטיביות, את רמת הידע של הנהגים לגבי ענף ההובלות, לשפר את הבטיחות ולעזור לגייס ולשמר את הנהגים הטובים ביותר.