למרות שלמשאית חשמלית יש מחיר מדבקה גבוה יותר מאשר לרכב רגיל כיום, המספר הנמוך של חלקים נעים במנוע חשמלי פירושו שלעתים קרובות יש להם מחזורי חיים ארוכים יותר והם זקוקים לפחות תחזוקה. בינתיים, מחיר הסוללות יורד בקצב שעולה על ציפיות רוב האנליסטים. השקעה מתמשכת במגזר האנרגיה המתחדשת מורידה את עלויות ייצור החשמל לנקודה שבה הפעלת משאית על חשמל תהיה שבריר מעלות הסולר.
ככל שהביקוש לרכבים חשמליים עולה, גם חדשנות הסוללות מואצת. סוללות ליתיום-יון קלות יותר ומהוות כשליש מהמשקל ומחצית מהנפח בהשוואה לסוללות חומצה-עופרת. הן הופכות לקלות וחזקות יותר ככל שהטכנולוגיה משתפרת. יותר מכך, ניתן להרוויח עם הדור הבא של סוללות, הידועות כסוללות מצב מוצק (SSB). אלה נטענות מהר יותר, בטוחות יותר ומספקות עד פי שניים מצפיפות הסוללה של סוללות הליתיום-יון בנות ימינו, מה שעשוי להכפיל את הטווח.
כיום, טעינת משאית חשמלית למשימות בטווח קצר יותר יכולה להתבצע בקלות בין לילה. בעוד שתשתית הטעינה המהירה למשאיות עדיין קטנה, היא מתרחבת כאשר ערים, מרכזים לוגיסטיים, יצרני רכב ותחנות דלק מנסים לספק את הביקוש המתעורר. טכנולוגיות חדשות, כולל מטענים חכמים וסוללות חכמות, מאפשרות טעינה מהירה במיוחד במגוון רחב יותר של תנאים. תגליות חדשות מוכיחות גם שמהירויות הטעינה יוגדלו באופן דרסטי על ידי שיפורים של סוללות ליתיום-יון.
ככל שמחיר הרכבים החשמליים יורד, הבחירה בחשמל עשויה להפוך ליותר משאלת קיימות ועלות. משאיות חשמליות מתגלות גם כפופולריות בקרב נהגים, מכיוון שהן מייצרות פחות רעידות מאשר רכבי דיזל מסורתיים. הן קלות יותר לתמרון וחניה, מה שהופך אותן למתאימות לנהיגה עירונית ומשלוחים. כאופציה דלת פחמן ללא פליטות מצינור הפליטה, משאיות חשמליות מוכיחות את עצמן כפופולריות בקרב חברות שרוצות לפעול ביתר קיימות.
המעבר לרכב חשמלי יכול להתרחש מהר יותר ממה שרבים ציפו. לפחות, ישנם סימנים רבים המצביעים על התפתחות זו. משאיות חשמליות כבר מתגלגלות ברחובותינו בזמן אמת.
לארס מארטנסון
מנהל חדשנות וסביבה בוולוו משאיות