משאיות

מהו הדלק החלופי הטוב ביותר למשאיות כבדות?

לארס מרטנסון
2024-04-16
טכנולגיה וחדשנות ניידות חשמלית דלקים חלופיים
Author
לארס מרטנסון
מנהל סביבה וחדשנות ב-Volvo Trucks

תעשיית התחבורה כולה צריכה להתרחק מסולר ודלקי מאובנים. עם זאת, עבור עסקים רבים, נותרה השאלה: איזה מבין המספר ההולך וגדל של דלקים חלופיים הוא הטוב ביותר עבורם – היום וגם בעתיד.

ברחבי העולם, ממשלות וחברות כאחד מציבות יעדי אקלים שאפתניים. גם התוכנית Green Deal באירופה וגם ועדת National Climate Task Force בארצות הברית שואפים להגיע לניטרליות אקלימית עד שנת 2050, וסין מתקדמת ליעד של ניטרליות פחמנית עד שנת 2060. בינתיים, מעל 7000 חברות הציבו יעדי אקלים משלהן. עבור תעשיות התחבורה והלוגיסטיקה, המשמעות היא שהמעבר מסולר הוא בלתי נמנע, ולבעלי משאיות יש דרכים רבות להתקדם לעתיד נטול דלק מאובנים.

"אין פתרון קסם שיאפשר לכל תעשיית התחבורה להפסיק לפלוט פחמן", אומר לארס מרטנסון, מנהל סביבה וחדשנות בוולוו משאיות. "במקום זאת, אנחנו רואים מגוון של דלקים חלופיים זמינים ומפותחים, כל אחד עם נקודות החוזק והחולשה שלו. חשוב להעריך כל אחד מהם ולראות מה הכי מתאים."

בחברות רבות התשובות ישתנו בהתאם למספר גורמים כולל אזור גיאוגרפי, זמינות, תשתית ודרישות תפעול משלהן.

מהי ההשפעה האמיתית של דלק על האקלים ומדוע היא חשובה?

הצורך להפחית את פליטת הפחמן הוא הכוח המניע הראשי מאחורי עלייתם של דלקים אלטרנטיביים, כך שמטבע הדברים, אחד השיקולים החשובים הוא ההשפעה המלאה של הדלק על האקלים.

לא מספיק להתייחס רק לפליטות מצינור הדלק האחורי (מהמכל לגלגל) – חשוב להביא בחשבון גם את אופן ייצור והפצת הדלק (מבאר הקידוח לגלגל). גורמים אלו יהיו שונים משוק לשוק ויכולים להשתנות עם הזמן.

לדוגמה, ההשפעה המלאה של משאית חשמלית על האקלים תהיה נמוכה כאשר משתמשים בחשמל שמקורו מאנרגיה מתחדשת כמו אנרגיית מים, שמש או רוח. אבל ההשפעה תהיה הרבה יותר גבוהה אם מקור החשמל בשריפת פחם.

חלק מתהליכי הייצור, למשל בדלק מימן או סינתטי, יכולים לצרוך כמות רבה של אנרגיה, ומקור האנרגיה יוסיף להשפעה הכוללת על האקלים נכון לעכשיו, כ-99% מדלק המימן בעולם מופק באמצעות גז טבעי (המכונה 'מימן אפור') ולמעשה יכולה להיות לו טביעת רגל פחמנית גדולה יותר מדלקי מאובנים רבים, גם אם הטכנולוגיה מורידה לאפס את הפליטות מהרכב.

יש להביא בחשבון גם את ההשפעה הסביבתית המלאה של הדלק. לשמן צמחי המעובד במימן (HVO), למשל, יש השפעה נמוכה מאוד על האקלים: אבל אם מייצרים אותו משמן דקלים, זה יכול להביא לכריתת יערות. יש גם שאלות לגבי ההשפעה שתהיה לייצור בקנה מידה גדול של HVO על החקלאות וייצור המזון.

מסיבה זו, כדי לקבל את התמונה המלאה, כדאי מאוד לערוך הערכת מחזור חיים (LCA) של הדלק ולכלול גם את ההשפעה של הרכב על האקלים לאורכו של מחזור החיים. זה כולל הכל, מחומרי הגלם המשמשים לייצור הרכב ועד להשבתתו.

אפשר לעשות חישוב המבוסס על נתוני LCA קודמים באינטרנט עם מחשבון טביעת הרגל הסביבתית של וולוו משאיות.

במקום זאת, אנחנו רואים פיתוח של מגוון דלקים חלופיים, כל אחד עם נקודות החוזק והחולשה שלו. חשוב להעריך כל אחד מהם ולראות מה הכי מתאים.

מהן ההתפתחויות והמגמות האחרונות בתחום הדלקים החלופיים?

השינויים ממשיכים להגיע בקצב מהיר יותר. תקנת תשתיות הדלקים החלופיים של האיחוד האירופי (AFIR), שנקבעה ב-2023, קובעת שעד שנת 2030, תחנות נגישות לציבור לטעינה מהירה של משאיות צריכות להיות זמינות כל 60 ק"מ בכבישים הראשיים של אירופה.

היא מכוונת גם להקמת רשת תדלוק במימן עם תחנות כל 200 ק"מ – למכוניות נוסעים וגם למשאיות – החל משנת 2030.

בכל הנוגע לגז טבעי נוזלי, רשת התדלוק באירופה ממשיכה להתפתח, ובשנה שעברה עלתה על 700 תחנות תדלוק (מ-250 בלבד ב-2020). ההערכה היא שעד שנת 2030 יהיו מעל 2000 תחנות.

בינתיים, מפעלים חדשים לייצור ‏‫גז טבעי נוזלי‬ נמצאים בשלבי בנייה בשבדיה ובגרמניה, וייצור HVO בעולם ממשיך לעלות במהירות. ההשקעה בייצור דלק מימן בקנה מידה רחב ממשיכה להתחזק, ומועצת המימן מעריכה שצינור הפרוייקט עולה עכשיו על 1,400 פרוייקטים ברחבי העולם.

"בסופו של דבר מה שחשוב הוא אילו דלקים זמינים לך, מה המחיר שלהם, מתי והיכן אפשר לתדלק או להטעין והאם זה מתיישר עם העסק שלך או לא," אומר לארס מרטנסון. "החדשות הטובות הן שההשקעה בדלקים חלופיים לא מפסיקה להתפתח, כך שחשוב לעקוב אחר היוזמות והתוכניות המקומיות."

כדי ללמוד עוד על מצב הדלקים החלופיים השונים באזור שלך, אחת האפשרויות היא ליצור קשר עם מרכז השיווק של Volvo Trucks המקומית שלך, שיכולה לייעץ לכם לגבי האפשרויות וההזדמנויות.

ניתן גם להוריד את המדריך האולטימטיבי שלנו לדלקים חלופיים למשאיות, הכולל:

  • תיאורים של שמונה דלקים חלופיים שונים שיכולים לשמש במשאיות כבדות;
  • היתרונות והחסרונות של כל דלק;
  • רשימת שיקולים בקבלת ההחלטה על הדלק החלופי המתאים ביותר לעסק;
  • טבלה המתארת בקצרה את ההצעה של Volvo Trucks עם השוואה פשוטה בין הדלקים החלופיים השונים וזמינותם.

המדריך זמין להורדה בקישור הבא:

להורדת המדריך Format PDF Size 15 MB

מאמרים נוספים בנושא

Latest Press Release

Latest Press Release