משאיות

חישוב ההשפעה האקלימית האמיתית של משאית

לארס מרטנסון
2022-04-27
3 דקות
ניידות חשמלית
Author
לארס מרטנסון
מנהל סביבה וחדשנות ב-Volvo Trucks

בחירה ברכב בעל ערך הקיימות הטוב ביותר לשימוש הרצוי אינה תמיד פשוטה, עם זאת, בעזרת הערכת מחזור החיים, משימה זו יכולה להיות הרבה יותר פשוטה. הסיבה לכך היא שהערכת מחזור החיים מאפשרת לבנות תמונה הוליסטית, הלוקחת בחשבון את ההשפעות על הסביבה לכל משך חיי הרכב.

טביעת הרגל הסביבתית של רכב לא מוגבלת רק לדלק שהוא צורך – אלא כוללת גם מגוון גורמים אחרים, מהכרייה של חומרי הגלם המשמשים לייצור, ועד להוצאת הרכב משירות. רק לאחר שמקיימים הערכת מחזור חיים (LCA), אפשר להבין את ההשפעה המלאה של הרכב על האקלים.

הבנת פליטות המזהמים בהקשר הנכון

דוגמה טובה הממחישה את הערך של הערכת מחזור החיים היא החששות שהועלו באחרונה לגבי ההשפעה על הסביבה של סוללות יון ליתיום. תהליך הייצור של תאי הסוללות מצריך אנרגיה רבה, ולכן, ההשפעה על האקלים עקב ייצור רכב חשמלי היא הרבה יותר גבוהה מזו של רכב דיזל.

עם זאת, אם מסתכלים על הערכת מחזור החיים כולו, ההבדל בין השניים הוא זניח. במיוחד ברכב דיזל אשר יפלוט הרבה יותר CO2 כשהוא מתחיל לפעול. אם משאית חשמלית פועלת על חשמל ממקור מתחדש, ההשפעה שלה על האקלים תהיה הרבה יתר נמוכה מאשר משאית דיזל כבר אחרי שנה אחת בלבד.

הסתגלות לעולם משתנה

רבים מהמשתנים הנכללים בהערכת מחזור החיים משתנים ללא הרף. יש תמריצים המוענקים לייצור של תאי סוללה הפולטים פחות פליטות פחמן, וכן יוזמות שונות להנצלה של סוללות ישנות. כל אלה יכולים לתרום להשפעה הכוללת של משאית חשמלית על הסביבה.

מקור האנרגיה הוא גורם משמעותי בהערכת מחזור החיים של רכב. לדוגמה, ההשפעה על האקלים של משאית חשמלית משתנה במידה רבה בהתאם לשאלה אם היא פועלת על חשמל המיוצר מפחם לעומת דלק מתחדש, כמו אנרגית מים, אנרגיה סולרית או אנרגית רוח.

הערכת מחזור חיים של משאית חשמלית הפועלת באמצעות חשמל ממקור אנרגיה מתחדשת, תציג השפעה אקלימית נמוכה מאוד

לכן, השינוי בענף ההובלה הולך יד ביד עם השינוי בענף האנרגיה. ככל שדלקים מתחדשים הופכים לזמינים יותר ויותר, אנשים רבים יותר יוכלו למקסם את היתרונות הסביבתיים של משאיות חשמליות. בעתיד, הדבר יהיה נכון גם לגבי משאיות מימן.

כדי לסייע בהבהרה ובמתן הנחיות בנושא, אנו מציעים להשתמש במחשבון לחישוב טביעת הרגל הסביבתית של וולוו משאיות בתחילה, השתמשנו בכלי ובידע הללו כדי לקבוע מטרות ואסטרטגיות לפיתוח משאיות חדשות. אנו ממשיכים לעשות זאת, אבל כעת אנחנו רוצים לחלוק את הידע הזה, כדי לעזור ללקוחות לבחור בין החלופות והטכנולוגיות השונות הזמינות, כדי למצוא את הפתרון המתאים ביותר להם.

בסופו של דבר, הערכת מחזור חיים היא תהליך מתמשך, והגורמים החשובים ביותר הם הנסיבות והצרכים הייחודיים של כל לקוח. אם יש ביו-גז זמין, אזי משאית מונעת בגז יכולה להיות פתרון מצוין, אך אם יש לכם גישה לאמצעי טעינה במדינה שיש בה חשמל מתחדש, משאית חשמלית יכולה להיות הפתרון המתאים ביותר עבורך. בעזרת המחשבון שלנו, תוכלו להשוות ולראות את השיפורים והצעדים שתוכלו ליישם עם הזמן.

רוצים לדעת יותר?

נסו את מחשבון טביעת הרגל הסביבתית של וולוו משאיות או קראו על 7 מיתוסים שכיחים לגבי סוללות של משאיות חשמליות.