במהלך שנת 2024, ארגון Euro NCAP מרחיב את מבחני הערכת הבטיחות העצמאיים שלו ומוסיף מבחנים גם למשאיות כבדות. יש לכך פוטנציאל אדיר להעלאת המודעות לבטיחות ושיפור הסטנדרטים בתעשייה.
הארגון האירופי להערכת בטיחות כלי רכב (Euro NCAP) הוקם לראשונה בשנת 1996 והפך במהרה לסטנדרט בתעשייה להערכת הבטיחות של רכבי נוסעים. הארגון נתמך על ידי מספר ממשלות אירופיות, כולל האיחוד האירופי.
במרץ 2024, Euro NCAP הודיעו כי הם ירחיבו את מבחני הבטיחות שלהם אשר יכללו גם משאיות כבדות, תוצאות הסבב הראשון של המבחנים צפויים להתפרסם בנובמבר 2024.
"בטיחות היא אחת מהערכים המרכזיים שלנו, ובזמן שההשפעה של Euro NCAP על רכבי נוסעים הייתה רבה, אנו מברכים על יוזמה זו, ומתרגשים לראות מה תהיה השפעתם לבטיחות המשאיות," אומרת אנה וריגה ברלינג, מנהלת בטיחות מוצר ותעבורה בוולוו משאיות.
תחילה, Euro NCAP יתמקדו בשלושה תחומים עיקריים:
ב-2027, יתווספו יותר מערכות לשלושת התחומים הנ"ל וב-2030, תתווסף גם הגנה מהתרסקות. כמו בדירוגים של רכבי הנוסעים, Euro NCAP יעריכו את מערכות הבטיחות השונות והפתרונות בכל אחד מהתחומים הללו, ואת אופן פעולתם בתרחישי תאונה שונים. כל מערכת תקבל ציון בנפרד, המתווסף לציון הכולל בכל תחום. הציונים הללו ישמשו לאחר מכן לחישוב דירוג כוכבי הבטיחות עבור הרכב כולו.
"אחת החוזקות העיקריות של Euro NCAP היא היכולת שלהם להעריך את מערכות הבטיחות מעבר לדרישות החוק הבסיסיות," אומרת אנה וריגה ברלינג, מנהלת בטיחות מוצר ותעבורה בוולוו משאיות. "במקום פשוט לתת ציון של 'עובר/נכשל', הם כוללים הרבה תרחישים שונים בהערכותיהם, כדי ליצור תמונה מקיפה יותר לגבי האפקטיביות שלהן."
Euro NCAP היא הפלטפורמה הראשונה בתעשייה להערכה והשוואה של סטנדרטים לבטיחות משאיות, ויש לדירוגים שלהם פוטנציאל גדול. עם זאת, יש לציין כי זו לא משימה פשוטה.
"בעבור רכבי נוסעים, ל-Euro NCAP יש דירוג אחד לכל דגם, מה שעובד טוב כי אין הבדלים רבים בכל רמת אבזור של דגם," אומרת אנה. "עם זאת, עבור משאיות זה יותר מורכב. לכל דגם משאית יש אלפי מפרטים שונים והיא משמשת במגוון יישומים שונים. האם עדיין צריך להיות אותו דירוג עבור כל גרסה של הדגם?"
איך בדיוק ייפתר הדבר עדיין לא ידוע, אך כצעד ראשון להתמודד עם העובדה שצורכי הבטיחות יכולים להשתנות בין מצבי נהיגה שונים, ניתן להעניק למשאית ספציפית "תו בטיחות עירוני". זה יהיה בנוסף לדירוג הכוכבים הכללי, ויתקיים רק אם המשאית עומדת בקריטריונים מסוימים לנהיגה בסביבה עירונית."
בעוד שההערכה של Euro NCAP כוללת מגוון רחב של תרחישים, יכול להיות קשה למדוד את ההשפעה על הנהג ואת אופן פעולתה של המערכת בעולם האמיתי.
"אם מערכת בטיחות אקטיבית מתערבת לעיתים קרובות כאשר זה לא נחוץ, זה יכול לגרום להטרדה ולהפחית את האמון במערכת. אולי אפילו לגרום לנהגים לכבות אותה והם ינהגו ללא מערכת בטיחות כלל," מסבירה אנה.
"מסיבה זו, מינימום של התערבויות שגויות הוא חלק חיוני בפיתוח מערכות הבטיחות האקטיביות שלנו. עם זאת, מכיוון ש-Euro NCAP מתמקדים בעיקר בהתערבויות חיוביות, עדיין יהיה עלינו כיצרנים למצוא את האיזון הנכון."
יתרה מכך, לא כל מערכות הבטיחות כלולות בדירוג של Euro NCAP. דוגמאות לתחומים שאינם כלולים הן יציבות והכשרת נהגים - שני תחומים חשובים מאוד לבטיחות הנהיגה במשאיות.
"Euro NCAP יספקו הערכה חשובה של ביצועי הבטיחות של משאיות, אך היא לא תבטל את הצורך שלנו כיצרנים להמשיך ולהחזיק ביעדי בטיחות משלנו ובגישה הוליסטית לבטיחות," אומרת אנה.
הדירוגים של Euro NCAP לרכבי נוסעים נחשבים כסטנדרט בתעשייה במדינות רבות. כמה חברות ומוסדות אפילו דורשים דירוג של חמישה כוכבי בטיחות בעת רכישת רכבים, ואנה מאמינה שלדירוגים היתה תרומה משמעותית לרכבי נוסעים בטוחים יותר.
"Euro NCAP באמת העלו את הסטנדרטים של הבטיחות ברכבי הנוסעים, על ידי עידוד הכנסת מערכות בטיחות חדשות לפני שהן הפכו לדרישות חוקיות. קחו לדוגמה את מערכת בלימת חירום אוטומטית. רכבי נוסעים מחויבים בחוק לכלול את המערכת הזו רק ב-2024 – ובכל זאת כמעט כל רכבי הנוסעים כבר כוללים אותה במשך שנים. זאת הודות לדירוג של Euro NCAP בין היתר."
האם Euro NCAP ישפיעו באותו האופן על משאיות? בניגוד לרכבי נוסעים, רבות ממערכות הבטיחות האקטיביות שנבדקות כבר מהוות חלק מהדרישה בחוק, ולכן לא צפויה להיות לכך השפעה זהה. עם זאת, אנה עדיין מאמינה כי תהיה לכך השפעה חיובית על התעשייה כולה. זה ככל הנראה ידרבן את יצרני המשאיות לשפר ולדייק את מערכות הבטיחות שלהם, ויעודד לקוחות להשקיע במערכות בטיחות.
"כל יוזמה שמעודדת יותר מודעות ושיח על בטיחות בדרכים ומקלה על לקוחות לרכוש משאיות בטוחות יותר, צריכה להיות מבורכת," אומרת אנה. "אנו מצפים לעבוד בצמוד עם Euro NCAP כדי לעזור לדייק ולשפר את בטיחות הרכבים שלנו עוד יותר."
למידע נוסף על מחקר התאונות של וולוו משאיות ופיתוח מערכות בטיחות אקטיביות, קראו: