משאיות

5 דרכים להקטנת הסיכון לתאונות במעורבות משאיות ומשתמשי דרך פגיעים

אנה וריגה ברלינג אנה ת'ינדר
2022-06-02
4 דקות
בטיחות
Authors
אנה וריגה ברלינג
מנהלת בטיחות מוצר ותעבורה בוולוו משאיות
אנה ת'ינדר
מנהלת צוות מחקר תאונות בוולוו משאיות

כ-1.35 מיליון משתמשי דרך נהרגים בעולם בכל שנה. יותר ממחצית מהם הם משתמשי דרך פגיעים (הולכי רגל, רוכבי אופניים, אופנועים וקטנועים). אם מעורבת בתאונה כזו משאית כבדה, ההשלכות עלולות להיות חמורות הרבה יותר. למרות שהסיבות לתאונות מעין אלה הן מורכבות ומגוונות, ההתנהגות של נהג משאית בתנועה יכולה להציל חיים.

כמעט שליש מההרוגים בתאונות בהן מעורבות משאיות כבדות באיחוד האירופי הם הולכי רגל, רוכבי אופניים, קטנועים ואופנועים. תאונות דרכים שבהן מעורבים משתמשי דרך פגיעים ומשאיות כבדות הן בעיה שלא קל לפתור.

"על ידי כך שנבין כיצד ומדוע תאונות דרכים ספציפיות כאלה קורות, נוכל לזהות הזדמנויות לשיפור אמצעי הבטיחות ולהפחית פציעות", אומרת אנה ת'ינדר, מנהלת צוות מחקר התאונות בוולוו משאיות.

מחקר הבטיחות של וולוו מראה שכדי להפחית את מספר התאונות, האמצעים החשובים ביותר הם יישום של שיפורים במערכות הבטיחות הפעילות של משאיות, שיפור תשתיות הכבישים והעלאת המודעות לסיכונים בקרב משתמשי דרך פגיעים.

הגורם האנושי, הישים לכל המשתמשים בכביש, הוא שיקול חשוב ביותר. לאופן בו נהג צופה מצבים אפשריים בהם מעורבים משתמשי דרך פגיעים, ולאופן בו הוא מגיב להם, ובמיוחד באזורים עירוניים עמוסים, יכולה להיות השפעה רבה על הסיכון בתאונות מסוג זה.

גם היום, הנהג הוא עדיין מערכת הבטיחות מספר אחת במשאית. נהג עירני, שקיבל הדרכה מתאימה, והמבין את כל הסיכונים, יכול לשפר את הבטיחות באופן משמעותי", אומרת אנה וריגה ברלינג, מנהלת בטיחות מוצר ותנועה בוולוו משאיות.

להלן תיאור של מספר שיטות מעשיות בהן נהגים יכולים להפחית את הסיכון לתאונות מסוג זה.

5 המלצות להפחתת הסיכון להתנגשות עם הולכי רגל, רוכבי אופניים, קטנועים ואופנועים:

1. יש להניח תמיד שמשתמשי דרך פגיעים לא מודעים לשטחים המתים של משאיות

מחקר לגבי בטיחות משאיות בהקשר של משתמשי דרך פגיעים מראה שהולכי רגל, רוכבי אופניים קטנועים ואופנועים פשוט אינם מודעים לקשיים עימם נהגים מתמודדים, כשהם מנסים להבין ולזהות את כל מה שקורה סביבם בנהיגה בסביבות עירוניות. בנוסף, רוב משתמשי הדרך הפגיעים לא יודעים כיצד משאית עם גרור ארוך תתנהג בפנייה. לכן, אסור לעולם להניח שמשתמשי דרך פגיעים ימנעו מכניסה לאזורי סיכון ושטחים מתים.

2. צריך להיות מודעים למצבי תאונה שכיחים בהם מעורבים משתמשי דרך פגיעים

חשוב להתכונן להתנהגות לא צפויה ומסוכנת של משתמשי דרך פגיעים. יש שלושה מצבים בולטים ושכיחים בסביבות עירוניות:

  • משאיות הפונות ימינה בתנועה בצד ימין, ושמאלה בתנועה בצד שמאל, כשהפנייה הזו גורמת להתנגשות במשתמשי דרך פגיעים, ובמיוחד רוכבי אופניים.
  • התנגשויות בחלק הקדמי של הרכב, כשהולכי רגל חוצים את הכביש.
  • פגיעה בהולכי רגל בזמן נסיעה לאחור.

3. צפייה מראש של מצב הכביש מקדימה

הנהג צריך לחשוב כיצד הוא מתקרב לצמתים, ולהחליט כיצד לבצע את הפנייה באופן הבטוח ביותר האפשרי. הנהג צריך לשמור על ערנות, ולהזיז את ראשו באופן פיזי, כדי להסתכל ולראות טוב יותר. יש להתאים את מהירות הנסיעה בסביבה עירונית צפופה. זכרו, הדבר לא באמת ישפיע על מועדי האספקה שלכם.

4. יש להתכונן לנהיגה בטוחה וזהירה יותר בערים

הנהג צריך להקדיש זמן כדי להתאים כהלכה את המושב והמראות. עליו לוודא שהמראות והחלונות נקיים, ולהימנע מחסימת או הגבלת שדה הראייה על ידי התקנת מסכים או פריטים אישיים כלשהם. יש לבדוק שכל מערכות הבטיחות של המשאית, כולל מצלמות, פועלות כהלכה ודולקות, לפני התחלת הנסיעה.

5. זכרו – אתם מערכת הבטיחות החשובה ביותר

מערכות הבטיחות והמצלמות במשאית מיועדות לשמש ככלי עזר בלבד. אך הנהג הוא זה שמעריך באופן פעיל את תנאי הכביש והסכנות, והוא משמש כמערכת הבטיחות החשובה ביותר במשאית.

מה נעשה כדי להפחית את הסיכון לתאונות בין משאיות ומשתמשי דרך פגיעים?

שינויים גדולים צפויים בעתיד הקרוב. תקנות הבטיחות הכלליות המעודכנות באיחוד האירופי יצריכו התקנת חובה של מערכות בטיחות פעילות בכל המשאיות החדשות החל מיולי 2024. המערכות יטפלו בשטחים המתים של המשאית מקדימה, מהצדדים ומאחור, ויזהירו את הנהג כשמשתמש דרך פגיע נכנס לאזור סכנה. החל מינואר 2029, יצרני משאיות יידרשו גם לספק אמצעי ראייה ישירים טובים יותר לנהגים.

בנוסף, החוק לגבי מערכות בלימת חירום מתקדמות עודכן, והוא דורש בלימה אוטומטית כשהולכי רגל חוצים את הכביש ונכנסים לאזור הסכנה. יוזמות נרחבות יותר נמצאות בתהליכי הכנה, כמו למשל שיפורים בתשתיות כבישים, שיתופי פעולה בתעשייה, ומחקרי בטיחות תנועה מעמיקים יותר, הלוקחים בחשבון גורמים מורכבים, כמו תאונות בהן מעורבים משתמשים דרך פגיעים.

"באופן כללי, התחזית היא חיובית – ועל ידי העלאת המודעות של נהגים לבטיחות, ביחד נוכל להפחית את התאונות הקטלניות והפציעות החמורות הנגרמות עקב תאונות מסוג זה", אומרת אנה וריגה ברלינג, מנהלת בטיחות ותנועה בוולוו משאיות.

* דו"ח בטיחות בדרכים האירופי, עובדות ונתונים: אוטובוסים / רכבות / רכבי הובלה כבדים - 2020

מאמרים נוספים

Latest Press Release

Latest Press Release