משאיות

כיצד טכנולוגיה מאפשרת להפחית מעורבות של משאיות בתאונות דרכים

אנה וריגה ברלינג
2023-08-29
טכנולגיה וחדשנות בטיחות
Author
אנה וריגה ברלינג
מנהלת בטיחות מוצר ותעבורה בוולוו משאיות

כל עוד קורות תאונות דרכים, וולוו משאיות תמשיך למצוא דרכים לשפר את הבטיחות בכביש, כדי להשיג את החזון של אפס תאונות. באמצעות מחקר וטכנולוגיות חדשניות, המטרה שלנו היא לסייע במניעת תאונות דרכים, לפני שהן קורות.

כיום משאיות מצוידות בדרך כלל במגוון טכנולוגיות מתקדמות, כולל חיישנים, רדארים, מצלמות ויכולות עיבוד נתונים, אשר כולן משמשות לפיתוח מערכות בטיחות מתקדמות במטרה לסייע במניעת תאונות, לפני שהן קורות. רבות מהמערכות הללו הפכו (או יהפכו בקרוב) לדרישה על פי חוק; עם זאת, הפיתוח נמשך ומתרחב, ורבים מפתרונות המוצעים על ידי וולוו משאיות עולים על הדרישות הללו.

האם מערכות בטיחות אקטיביות הופכות את הכבישים לבטוחים יותר?

מחקר אשר נערך על ידי מכון הבטיחות של חברות הביטוח בארה"ב הראה כי מערכות בלימת חירום אוטומטיות ומערכות התרעה מפני תאונה חזיתית מפחיתות את התאונות האחוריות ביותר מ-40 אחוז.

אנה וריגה ברלינג, מנהלת בטיחות מוצר ותעבורה בוולוו משאיות, חקרה לעומק נתונים שהתקבלו ממחקרי תאונות במשך שנים רבות, והיא משוכנעת כי מערכות בטיחות אקטיביות יוצרות את ההבדל. "לדוגמה, התהפכות משאיות בעיקולים בשל מהירות גבוהה מדי הייתה פעם אירוע שכיח. אך מאז שבקרת יציבות אלקטרונית הפכה לדרישה על פי חוק באיחוד האירופי ב-2015, התאונות הללו פחתו באופן משמעותי".

המפתח הוא לזהות את הגורמים השכיחים ביותר לתאונות, להבין את גורמי השורש להן, ולמצוא דרכים בהן אפשר להשתמש בטכנולוגיות שונות כדי למנוע אותן. לדוגמה, תאונות שכיחות במעורבות של משאיות ורכבים דו-גלגליים קורות כשמשאית פונה לכיוון צד הנוסע. המחקר מלמד שהגורם השכיח ביותר לתאונות מסוג זה הוא ראות נמוכה מהקבינה, ולכן הפתרון הברור הוא למצוא דרכים להקל על הנהג לראות רכבים דו-גלגליים באזור הזה, כמו למשל מצלמה המותקנת בפינת הנוסע, או מערכת סיוע למניעת התנגשות צד. אם נמנע את כל סוגי התאונות השכיחים, התוצאה תהיה הצלה של חיים רבים.

ברור שמועיל מאוד לטפל במצבים בסיכון גבוה לפני שמתרחשת תאונה, ונתונים יכולים להיות כלי שימושי שמאפשר זאת..

כיצד נתונים ודיגיטציה יכולים לתרום לנהיגה בטוחה יותר במשאיות

פיתוחים טכנולוגיים מאפשרים לזהות ביתר קלות התנהגויות מסוכנות ולעודד נהיגה בטוחה יותר, מאחר והנתונים מאפשרים לנו ללמוד על הטכניקות או תנאי הנהיגה של הנהג. לדוגמה, אם מתגלה שנהג מסוים בולם ומאיץ בחוזקה לעתים קרובות, הדבר יכול להעיד על כך שהנהג נוהג בסגנון אגרסיבי או שהוא נמצא במצבי לחץ לעתים קרובות. אם מערכות הבטיחות האקטיביות מופעלות לעתים קרובות, גם אם רק ההתרעות, הדבר מלמד על כך שייתכן שהנהג נמצא בסיכון מוגבר לתאונה.

מערכות הבטיחות של וולוו משאיות, הזמינות באמצעות Volvo Connect, אוספות נתונים מסוג זה ומנתחות אותן כדי ללמוד על התנהגויות הנהיגה. באמצעות המסקנות הללו, אפשר לזהות תחומים לשיפור, וליישם פעולות כמו למשל הדרכת נהגים, כדי להפחית את הסיכון לתאונות. לדוגמה, אם נהג בולם לעתים קרובות בלימות חזקות, אפשר להדריך אותו כיצד לצפות טוב יותר מצבים אפשריים בכביש, כדי שהנהיגה הכוללת שלו תהיה בטוחה יותר. במקרה אחר, אם מערכת בטיחות אקטיבית מופעלת לעתים קרובות בצומת מסוים, החברה יכולה לבחון דרכים לטפל במצב, או אף לשתף פעולה עם רשויות מקומיות ומתכננים מקומיים כדי למצוא דרכים להפוך את הצומת לבטוח יותר.

"לפעמים נהגים יכולים למצוא עצמם במצבים העלולים להיות מסוכנים בגלל תנאי הכביש והתנועה, ולפעמים ייתכן שהם לא מודעים לשיטות הנהיגה הלא בטוחות שלהם", אומר יוהאן רונדברג, מנהל שירות צי רכבים ותובלה בוולוו משאיות. "באופן בלתי תלוי בסיבה ובגורם, אנחנו רוצים לזהות את המצבים האלה כדי שניתן יהיה לחקור את גורמי השורש להם. הדבר יכול לתרום תרומה משמעותית לטיפול במצבים המסוכנים הללו, לפני שקורית תאונה, והנתונים יכולים להוות כלי רב ערך בתהליך זה".

מדוע נהגים היו ויישארו הגורם המרכזי בבטיחות בכביש

הגורם התורם החשוב ביותר לבטיחות בכביש הוא הנהג, אשר צריך לשמור תמיד על ערנות, זהירות וקשב. עם זאת, גם הנהגים המנוסים והמיומנים ביותר הם עדיין בני אדם, והם עלולים לטעות. לעיתים קרובות הם מושפעים מסיבות שהן מעבר לשליטתם. המטרה של מערכות בטיחות אקטיביות היא לתמוך בנהגים ולהשלים את היכולות שלהם. אחרי הכול, התרעה מוקדמת גם של שנייה יכולה להיות ההבדל בין מצב של כמעט תאונה ותאונה קטלנית.

רוצה ללמוד עוד על האפשרויות להפחתת הסיכון לתאונות שכיחות עם מערכות בטיחות אקטיביות?

הורידו את המסמך הלבן שלנו, הכולל:

  • שמונת הסוגים השכיחים של תאונות דרכים והגורמים להן.
  • מערכות הבטיחות הפעילות העיקריות של וולוו משאיות אשר יכולות לסייע במניעת התאונות.
  • מערכות סיוע משניות שיכולות לשפר את בטיחות הנסיעה.

מאמרים נוספים

Latest Press Release

Latest Press Release