משאיות

כיצד לעודד נהיגה חסכונית בצריכת דלק

טאטו ליוקוי
2022-10-06
4 דקות
חיסכון בדלק נהג
Author
טאטו ליוקוי
מנהל פיתוח נהגים בוולוו משאיות

לנהגי משאית יש תפקיד מרכזי בשיפור החיסכון בדלק בעסק, אך מהי הדרך הטובה ביותר להניע ולעודד אותם לעשות זאת?

לחברות שונות יש שיטות שונות כדי לעודד את נהגיהן לנהוג באופן חסכוני יותר. מציאת הפתרון הנכון תלויה במידה רבה בגודל החברה, בפעילות ובמשימות שלה. כמנהל פיתוח נהגים בוולוו משאיות, טאטו ליוקוי ראה יוזמות רבות, מוצלחות וכושלות, לעידוד נהגים לנהיגה חסכונית. מניסיוננו, לכל החברות שהצליחו בכך יש מספר מאפיינים דומים: תרבות צוות חזקה, גישה הוליסטית לחיסכון בדלק, ומחויבות ארוכת טווח.

מדוע חיסכון בדלק דורש מאמץ משותף

במובנים רבים, נהיגה במשאית היא משימה של אדם בודד, כשטכניקת הנהיגה של כל נהג משפיעה על צריכת הדלק שלו בלבד. עם זאת, אין זה אומר שחיסכון בדלק הוא אחריות אישית בלבד. למעשה, טאטו ליוקוי מאמין כי רוח צוות חזקה היא חיונית כדי להשיג את המטרה.

"החברה כולה צריכה להתאחד סביב המטרה הזו, כולל ההנהלה," הוא אומר. "אי אפשר פשוט להטיל על מדריכי נהגים לדאוג לשימוש חסכוני בדלק. ההנהלה צריכה להיות מעורבת באופן פעיל בכל תוכנית הדרכת נהגים, כדי להבטיח תיאום מלא והתגייסות מלאה של כולם. ההנהלה צריכה גם לבדוק את הנעשה באופן פעיל ולעקוב אחר ההתקדמות, תוך עידוד, ומתן הכרה, בעת הצורך".

דרך אפקטיבית נוספת לבניית רוח צוות היא לערב את הנהגים בתהליך קביעת המטרות ובשיטות להשגת חיסכון בדלק. הדבר יכול לעודד אותם לקחת אחריות, ולגרום להם להרגיש שהם חלק מהצוות.

תגמולים ותמריצים: כיצד הם פועלים?

בין אם בכסף ובין אם באמצעים אחרים, ההצעה של תגמולים ותמריצים יכולה להיות דרך אפקטיבית לעודד מוטיבציה בקרב נהגים. עם זאת, צריך לחשוב היטב כיצד מתכננים ומיישמים מערכת כזאת. אחת הטקטיקות השכיחות ביותר ליצור תחרות בין הנהגים, ולתגמל את אלה שמשיגים את צריכת הדלק הנמוכה ביותר. עם זאת, לשיטה זו יכולות להיות השלכות לא רצויות.

"קיים סיכון לכך שמערכת תגמול כזו תגרום למוטיבציה רק בקרב נהגים אשר כבר מיישמים נהיגה חסכונית בדלק, מאחר והם אלה שיש להם את הסיכוי הרב ביותר לזכות", מסביר טאטו. "במקביל, נהגים פחות מיומנים, אשר יש להם את הפוטנציאל הרב ביותר לחסוך בדלק, ירגישו פחות מוטיבציה ויכולת להצליח, וזו תהיה החמצה של הזדמנות משמעותית לחיסכון".

לחילופין, קביעה של מטרה כוללת לחברה כולה או לצי הרכבים, כשהתגמול מחולק באופן שווה, תעזור ליצור תחושה של רוח צוות, ותעודד נהגים לפעול ביחד ולעזור זה לזה.

שימוש בכלים, תהליכים ומטרות מתאימים

Tכדי להבטיח את המוטיבציה והמחויבות של הנהגים, התהליכים למעקב ובדיקה של צריכת הדלק צריכים להיות עקביים, לאפשר השוואה ולהיות שקופים. מאחר ולנהגים יש רמות ניסיון שונות, ושהם עובדים עם מטענים שונים ובנתיבי נסיעה שונים, אין זה תמיד הוגן או מדויק להשוות נהגים זה לזה. במקום זאת, עדיף להתמקד במעקב אחר הביצועים האישיים שלהם עם הזמן, ולזהות הזדמנויות אישיות לשיפור.

אחת הדרכים המוצלחות ביותר לעשות זאת היא להשתמש במערכת ניהול צי מותאמת אישית. מערכת כזו יכולה לספק מידע על פרמטרים שונים, כמו למשל אופן השימוש במנוע ובהילוכים, התאמת מהירות הנסיעה, צפייה מראש של מצבים בכביש ובלימה נכונה. הדבר יכול לאפשר לנהגים לנתח את הנהיגה שלהם, ולראות היכן הם יכולים להשיג שיפור. לאחר מכן, יש לבחון את התוצאות על ידי קיום של מעקבים חודשיים. קישוריות וניתוח נתונים הם כלים אשר השימוש בהם הולך וגדל במטרה לעודד נהיגה יעילה יותר.

מדוע נצילות דלק היא מסע שלם, ולא פעולה חד-פעמית, נקודתית

הדרכת נהגים היא כלי חשוב אשר מסייע לנהגים לחסוך בדלק. עם זאת, לעתים קרובות חברות רואות בכך מאמץ חד-פעמי ומהיר. "לעתים אנשים מצפים שאחרי מפגש הדרכה אחד בלבד, הכול ישתנה בין לילה, אך לא כך הדבר", אומר טאטו.

"הדרכת נהגים היא תהליך של ניהול שינוי ויישום של תרבות חברה חדשה. זה לא מהלך המתבצע אחת לשנה, אלא מסע שצריך לשלב בפעילות השגרתית היומיומית. כשרואים זאת כך, קל יותר לנהגים להתמקד במטרה ולהרגיש מוטיבציה להשתפר".

לסיכום, אם משאירים את הנושא של חיסכון בדלק לנהגים לבדם, התוצאות עלולות להיות מעורבות. אך אם רוצים להשיג חיסכון משמעותי ולאורך זמן בצי כולו, צריך לדאוג לדברים הבאים:

  • לגבש את כל העובדים לצוות אחד, שיש לו מטרה משותפת ואסטרטגיה מוסכמת כיצד לפעול.
  • לערב את כולם, כולל ההנהלה.
  • ליישם תוכנית תמריצים אשר מכירה ומתגמלת את הצוות כולו, ולא רק נהגים בודדים.
  • לקבוע אינדיקטורים למדידת ביצועים (KPIs) ברורים ואחידים.
  • לעקוב באופן קבוע ולטפל בתחומים המצריכים שיפור.
  • לזכור שנהיגה חסכונית בדלק היא מסע מתמשך, ולא אירוע חד פעמי, קצר טווח.