משאיות

חמש המלצות לחיסכון בדלק ושיפור יעילות צריכת הדלק במשאית

ג'ונאס נורדקיסט
2022-11-18
5.5 דקות
חיסכון בדלק
Author
ג'ונאס נורדקיסט
Director Transport Industry Intelligence

גם בזמנים טובים, חיסכון בצריכת הדלק במשאית הוא חיוני כדי לשפר את רווחיות העסק. בסביבה כלכלית הנתונה לאינפלציה, מחירי אנרגיה גבוהים ועלייה בעלות המחייה, כל חיסכון הוא משמעותי. החדשות הטובות הן שיש דרכים רבות לשיפור נצילות הדלק ברכב.

1. תחזוקה נאותה של הרכב, וביצוע הטיפולים הדרושים בזמן

  • טיפולים ותחזוקה קבועים ברכב

    טכנאי שירות יכולים לעזור לך לזהות מצבים הגורמים לצריכת דלק גבוהה מיותרת, למשל גרירת בלמים והיתפסות בלמים, מסנני אוויר סתומים, דליפות לחץ ודליפות דלק.
  • איכות הדלק והשמן

    יש להשתמש תמיד בדלק ובשמן מתאימים המפורטים על ידי היצרן. חומרי סיכה מיועדים להפחית את החיכוך, אך הם מתקלקלים עם הזמן, ולכן אם לא מבצעים טיפול בזמן, המשמעות היא הפסדי אנרגיה מיותרים. על ידי הקפדה על ביצוע החלפות השמן בזמן, אפשר להבטיח פעולת מנוע עם הפסדי אנרגיה מינימליים.
  • עדכון תוכנת הרכב

    תוכנה הופכת לרכיב שחשיבותו הולכת וגדלה בשיפור הביצועים ונצילות הדלק של משאיות והמנועים שלהן. יצרני רכבים מציעים שיפורים ועדכונים לעתים קרובות. כדאי לפנות לסוכנות המקומית כדי לברר את יש עדכוני תוכנה זמינים למשאית שלך.

למדו עוד על כיצד תחזוקה נאותה של הרכב יכולה לחסוך בדלק

2. בחירה בצמיגים מתאימים והקפדה על איזון גלגלים תקין

  • צמיגים מתאימים

    יש להשתמש בתוויות הצמיגים ובסיווג הצמיגים כדי לברר אילו צמיגים הם בעלי התנגדות גלגול נמוכה, מאחר והדבר יכול להשפיע באופן משמעותי על צריכת הדלק. לדוגמה, לצמיגים החדישים ביותר מדרגה A יש סוליה משופרת, ודופן הצד והגומי של הצמיגים הללו עשויים מחומרים המבטיחים התנגדות גלגול וחיכוך נמוכים יותר. צמיגים מדרגה C ו-D יכולים להפחית את העלויות הודות להארכת חיי הצמיג. עם זאת, לעתים קרובות, החיסכון בדלק הודות לשימוש בצמיגים מדרגה A יעלה על העלות הכרוכה בקיצור מרווחי החלפת הצמיגים, במיוחד במשאיות הנוסעות למרחקים ארוכים.
  • לחץ האוויר בצמיגים

    צמיגים שלחץ האוויר שלהם נמוך מדי יגבירו את התנגדות הגלגול, ויגדילו את צריכת הדלק. הדבר יתרום גם לשחיקה מוגברת של הצמיגים.
  • איזון גלגלים

    כשהסרנים הקדמיים והאחוריים לא מיושרים, התוצאה היא התנגדות גלגול הרבה יותר גבוהה, והדבר לא רק מגביר את צריכת הדלק, אלא גם את שחיקת הצמיגים. בגורר סטנדרטי, הדבר יכול להגביר את צריכת הדלק עד כדי 3 אחוז, ואף יותר אם גם הגרור לא מיושר. אם כל סרני הגרור לא מיושרים, הדבר יכול להגביר את צריכת הדלק עד כדי 15%. אפשר לבדוק ולתקן את יישור הגלגלים בביקור השירות המתוכנן הבא במוסך.

3. הבטחת מצב אווירודינמי אופטימלי של הרכב

  • הוספת ספוילרים ומסיטי רוח בגג

    במהירויות גבוהות, ספוילר בגג יכול להפחית את צריכת הדלק עד כדי חמישה אחוז. עם זאת, אם רוצים למקסם את הביצועים האווירודינמיים, חשוב גם לוודא שהספוילר בגג מכוון כהלכה. מחקר שבוצע על ידי וולוו משאיות מראה שכשמתקינים מסיטי רוח בגג בגובה נמוך מדי ב-5 ס"מ או גבוה מדי ב-10 ס"מ, החיסכון הפוטנציאלי יורד עד כדי 1%. לכן, מומלץ מאד שמוסך מורשה יתקין ספוילר בגג.
  • הוספת כנפיים צידיות

    אם אין כנפיים להפחתת ההתנגדות לזרימת אוויר במשאית שלך, ההתקנה שלהן יכולה לחסוך עד 3% בדלק.
  • הסרה של אביזרים חיצוניים מיותרים

    בעוד שאביזרים חיצוניים כמו אורות חיצוניים, מגני חזירים, מוטות עליונים וצופרי אוויר יכולים להיות אמצעים יעילים, הם משפיעים על זרימת האוויר ועל צריכת הדלק, ולכן כדאי לבדוק אם האביזרים הללו אכן נחוצים

4. תכנון קפדני של מסלול ומועד הנסיעה

  • בחירה במסלולי נסיעה אופטימליים

    בהתאם למשקל הרכב, מסלול נסיעה שטוח וארוך יותר יכול לצרוך פחות דלק מאשר נתיב נסיעה קצר, אך כזה העובר בדרך הררית. כמו כן, מומלץ להימנע מעומסי תנועה וכבישים משובשים, מאחר והללו יכולים להגביר את צריכת הדלק.
  • שימוש בכלים דיגיטליים ובמערכת ניהול צי רכבים

    הנ"ל יכולים לעזור בתכנון הנסיעות של צי הרכבים כולו, כדי למנוע בזבוז דלק מיותר.

5. עידוד הנהגים לנהוג באופן יעיל יותר

  • הדרכת הנהגים

    טכניקות נהיגה נכונות, כמו למשל התאמת מהירות הנסיעה לתנאים, צפייה של תנאי הנסיעה, בחירה מתאימה בהילוכים ושימוש בבקרת שיוט, כל אלה יכולים לשפר באופן משמעותי את צריכת הדלק של משאית. תוכניות הדרכה לנהגים יכולים לשפר את טכניקות הנהיגה שלהם.
  • כלים דיגיטליים

    מערכות ניהול צי רכבים וכלים דיגיטליים אחרים יכולים לסייע במעקב אחר צריכת הדלק בצי כולו, ולזהות תחומים בהם נדרש שיפור.
  • תגמול ותמריצים

    יש לערב את כל צוות העובדים במאמץ לחיסכון בדלק על ידי עידוד והכרה בנהיגה חסכונית על ידי תחרויות פנימיות וקביעת מטרות קבוצתיות.