משאיות

כיצד תחזוקה נאותה של הרכב יכולה לחסוך בדלק

ברט ג'והנסון
2022-03-24
4 דקות
חיסכון בדלק
Author
ברט ג'והנסון
מנהל פיתוח תפעולי

משאית מתוחזקת כהלכה היא משאית שנצילות הדלק שלה גבוהה. להלן מספר דוגמאות לתחומים בהם תחזוקה קבועה תשמור על תקינות הרכב, ותימנע עלייה מיותרת בצריכת הדלק.

ההשפעה הרבה של איכות דלק גבוהה

מאפייני הדלק יכולים להשתנות במידה רבה, והדבר יכול להשפיע גם על נצילות הדלק של המשאית, וגם על אמינות מערכת הדלק. ההבדל בצריכת הדלק יכול להיות עד כדי חמישה אחוז, בהתאם למאפייני הדלק. השימוש בדלק עם תכולת גופרית גבוהה יותר מ-10 חל"מ יכול לגרום נזק למנוע ולמערכת גזי הפליטה. לכן, צריך להשתמש תמיד בדלק מתאים, כפי שמפורט על ידי היצרן.

שמרו על ניקיון מסנן החלקיקים, ללא סתימות

משאיות עם מנוע בתקן Euro 6 מצוידות במסנן חלקיקים, הנקרא גם DPF ‏(Diesel Particulate Filter)‏, המרחיק פיח מגזי הפליטה, כדי לעמוד בתקנות זיהום אוויר העדכניות של Euro 6. עם זאת, תחזקוה לקויה יכולה להגביר את צריכת הדלק עד כדי 2 אחוז. הדבר יכול גם להגביר את שחיקת המנוע, ולגרום לפליטות המזהמים החורגות מתקן Euro 6, לגרום נזק למסנן ולהשבתות לא מתוכננות.

כדי למנוע זאת, יש להשתמש תמיד בדלק ובשמן מתאימים, כפי שנקבע על ידי היצרן. אחרת, הדבר עלול לגרום לסתימות ונזקים למסנן החלקיקים. כמו כן צריך לנקות את מסנן החלקיקים באופן קבוע, על פי הנוהל המתואר על ידי היצרן.

שמרו על טמפרטורת שמן מתאימה

שמירה על טמפרטורת שמן מתאימה בתיבת התמסורת מפחיתה את ההתנגדות ומשפרת את צריכת הדלק. כשהטמפרטורות הן עד20°C (לפני נסיעה ממושכת ברכב, כשעה), השמן מתחמם על ידי מצנן שמן, והדבר מאפשר חיסכון של עד 0.3% בדלק. באקלים חמים יותר, מצנן השמן בתמסורת מונע התחממות יתר של השמן, והדבר מפחית את השחיקה של החלקים השונים.

חשוב להשתמש בשמן המומלץ, עם הצמיגות והסמיכות המתאימים. הדבר נכון גם לשמן המנוע וגם לשמן הסרנים.

זיהוי דליפות אוויר

כשיש דליפה ממערכת בלמי האוויר, צריכת הדלק יכולה לעלות עד שני אחוזים, בהתאם להיקף הדליפה. הסיבה לכך היא שהמדחס צריך להיכנס לפעולה לעתים קרובות יותר במקרה של דליפה, והדבר מצריך הספק של כ-15 כ"ס מהמנוע. יש תמיד מידה מסוימת של דליפת אוויר, לדוגמה כשמשאית חונה בלילה, או בזמני מנוחה שבועיים. אם כמות משמעותית של אוויר דולפת בהפסקות קצרות יותר, הדבר מעיד על כך שיש דליפה גדולה יותר. הסיכון לדליפת אוויר גבוה במיוחד בחיבורי גרור.

הקפידו על יישור גלגלים תקין

סרנים קדמיים ואחוריים לא מיושרים גורמים להיגוי לא יציב ומגדילים את התנגדות האוויר. בגורר סטנדרטי, הדבר יכול להגדיל את צריכת הדלק עד כדי שלושה אחוזים. אחוז זה יכול להיות אף גבוה יותר אם גם הגרור לא מיושר כהלכה. אם אף אחד מסרני הגרור לא מיושר כהלכה, צריכת הדלק יכולה להיות הרבה יותר גבוהה.

שמרו על לחץ אוויר תקין בצמיגים, בהתאם להוראות היצרן

צמיגים שלחץ הניפוח שלהם נמוך מדי מגדילים את ההתנגדות לגלגול, ובעקבות זאת, צריכת הדלק עולה. בדיקות מראות שלחץ ניפוח נמוך ב-1 בר בלבד יכול להגדיל את צריכת הדלק בשני אחוזים. הדבר גם מפחית את אורך החיים של הצמיג בכ-20%.

כל אחד מהאחוזים הללו יכול להצטבר במהירות לעלות משמעותית, וביחד, הדבר יכול לגזול נתח משמעותי מהשורה התחתונה שלך. זוהי סיבה נוספת לכך שחשוב מאוד להקפיד על טיפולים קבועים.

קראו עוד על שירות וולוו משאיות ❯