משאיות

כיצד משאיות חשמליות למרחקים ארוכים יכולות, כבר היום, לספק מענה לרבים מצורכי ההובלה הנוכחיים?

הנריק הנגדאהל
2022-11-25
ניידות חשמלית
Author
הנריק הנגדאהל
מנהל פיתוח עסקי

הודות למגבלות טווח הנסיעה הנוכחיות של משאיות חשמליות, רבים סבורים שהן לא מהוות אפשרות מעשית לנסיעות למרחקים ארוכים. עם זאת, כ-45 אחוז מהסחורות המועברות באירופה כיום נוסעות מרחקים הרבה יותר קטנים, כלומר משאיות חשמליות לטווח ארוך יכולות להתאים למשימות הובלה הרבה יותר ארוכות מכפי שאנשים סבורים.

על פניו, קל להבין מדוע אנשים מטילים ספק בהתאמה של משאיות חשמליות לנסיעות למרחקים ארוכים. אם משאית גומעת מרחק של עד 600 ק"מ ביום, אפשר להבין מדוע לא ניתן להחליף אותה ברכב שטווח הנסיעה המרבי שלו הוא 300 ק"מ. עם זאת, אם מסתכלים באופן מדוקדק יותר על הרשתות הלוגיסטיות הקיימות כיום, ניתן לראות שלמעשה יש הזדמנויות רבות לשימוש במשאיות חשמליות למשימות ארוכות יותר, בהשתמש בטכנולוגיות הנוכחיות.

מדוע טווח הנסיעה של משאית חשמלית יכול להיות גדול מכפי שנדמה?

על פי נתונים סטטיסטיים של Eurostat, כ-45% מהסחורות המשונעות בכביש באירופה עוברות מרחק של פחות מ-30 ק"מ. הדבר מעיד על כך שתכנון ותזמון נכונים של מסלולי הנסיעה יכולים לאפשר להוביל רבות מהסחורות הללו עם משאיות חשמליות. מחקר נוכחי של וולוו משאיות מראה כי 45% מהמשאיות המשמשות באירופה גומעות מרחקים יומיים של פחות מ-350 ק"מ. ברמה בינלאומית, 33% מהמשאיות גומעות מרחקים של 500 ק"מ או פחות ביום.

"חלק ניכר מההובלה לטווח בינוני יכולה להתבצע על ידי משאיות חשמליות כבר היום", אומר אנדרס גרוירס, פרופסור חבר בפקולטה למערכות היברידיות ורכבים חשמליים באוניברסיטת צ'למרס לטכנולוגיה. "המענה להובלה תובענית למרחקים ארוכים אינו בשל עדיין, בעיקר בשל חוסר בתשתיות טעינה ציבוריות, מאחר והסוללות קטנות מדי, וכוח הטעינה במשאיות נמוך מדי. אך אני כמעט בטוח שנראה בקרוב משאיות חשמליות מבצעות משימות הובלה למרחקים ארוכים, מאחר והן יהיו הפתרון החסכוני ביותר. הסיבה לכך היא שחשמל הרבה יותר זול מדיזל".

תכנון הטעינה להארכת טווח הנסיעה של המשאית

המפתח להארכת טווח הנסיעה של משאית חשמלית מעבר למגבלה של 300 ק"מ הוא היכולת ליישם הזדמנויות טעינה בתוכנית העבודה. אפשרות טעינה הממוקמת באופן אסטרטגי ואידיאלי מבחינת המיקום והזמן בהם הרכב צריך לעצור בכל מקרה - יכולה להשפיע באופן משמעותי על טווח הנסיעה של משאית.

"באירופה, נהגים נדרשים על פי חוק לעצור להפסקה אחרי מקסימום ארבע וחצי שעות נהיגה. בפועל, הם בדרך כלל יוצאים להפסקה אחרי 3-4 שעות. מאחר והמרחק שהמשאית נוסעת בזמן זה הוא פחות מ-300 ק"מ, אם נמצא דרך לטעון את המשאית בזמן ההפסקה של הנהג, זו תהיה דרך יעילה מאוד להאריך את טווח הנסיעה של המשאית, מבלי להאריך את משמרת העבודה," אומר הנריק אנגדאהל, מנהל פיתוח עסקי בוולוו משאיות.

בתחילה, המשימות המעשיות ביותר עבור משאיות חשמליות למרחקים ארוכים יהיו אלה המתבצעות באותם מסלולים קבועים, מאחר והדבר מאפשר למשאיות לעצור באותן נקודות. לדוגמה, בעזרת שתי עמדות טעינה הממוקמות באופן אסטרטגי, חברת DHL Freight משתמשת כיום במשאיות חשמליות כדי להוביל סחורות בין גטבורג ויונקופינג שבדיה – מרחק של 150 ק"מ, כששתי המשאיות נושאות משקל משולב ברוטו של עד 60 טונות, וגומעות מרחק של 450 ק"מ ביום.

גם בשבדיה, עמדת טעינה ציבורית חדשה למשאיות כבדות, אשר נבנתה בסוכנות וולוו משאיות בהלסינגבורג, תאפשר למשאיות חשמליות לבצע שתי נסיעות הלוך ושוב בין גטבורג ומאלמו – מרחק של 270 ק"מ. בנתיב המוצע, משאית טעונה באופן מלא יכולה לנסוע מנמל גטבורג למאלמו, להוריד את הנגרר, ולהישאר עם כמות אנרגיה מספיקה כדי להגיע לעמדת הטעינה בהלסינגבורג (מצפון למאלמו, בדרך חזרה לגטבורג). היא תזדקק ל-90 דקות כדי להיטען, פרק זמן המשתלב היטב עם זמן המנוחה של הנהג, לפני שהיא תוכל לחזור לגטבורג. התהליך כולו, כולל ההפסקה של הנהג, יכול להתבצע במשמרת של שמונה שעות, לפני שנהג שני מתחיל במשמרת שלו, ונוסע בחזרה באותו יום.

"משאית המסתמכת על טעינה בלילה תוגבל לפעולות ברדיוס של 120 ק"מ מנקודת הבית, ולכן יש למשאית כזו שוליים בטוחים לחזרה, לפני שהסוללה שלהן מתרוקנת", מסביר הנריק. "אבל הגישה לעמדת טעינה נוספת אחת בלבד יכולה להרחיב באופן משמעותי את אזור הפעילות, ולאפשר למשאית לנסוע מרחק רב יותר".

חלק ניכר מההובלה לטווח בינוני יכולה להתבצע על ידי משאיות חשמליות כבר היום. אני כמעט בטוח שנראה בקרוב משאיות חשמליות מבצעות משימות הובלה למרחקים ארוכים, מאחר והן יהיו הפתרון החסכוני ביותר.

מספר רב יותר של עמדות טעינה יאפשר הזדמנויות רבות יותר להגדיל את מרחק היעד

מדינות רבות כבר השקיעו השקעות ניכרות במטרה להגדיל את מספר עמדות הטעינה הציבוריות של משאיות חשמליות לטווח ארוך בשנים הבאות. לדוגמה, בגרמניה, פרויקט HoLa יביא להקמת עמדות טעינה חדשות למשאיות כבדות בארבעה מקומות בדרך המהירה A2 בין ברלין ואזור בוהר.

בשבדיה, הממשלה מממנת את הבנייה של יותר מ-100 עמדות טעינה למשאיות כבדות, אשר תושלם עד 2023. כשרשת הטעינה המתוכננת תושלם, היא תאפשר למשאיות חשמליות לפעול במדינה כולה.

בטווח הארוך יותר, וולוו משאיות משתתפת ביוזמה משותפת המתכננת להתקין ולהפעיל לפחות 1,700 עמדות טעינה לצד דרכים מהירות ובמרכזים לוגיסטיים ברחבי אירופה. לאחר איסוף וניתוח של קואורדינטות GPS מכ-400,000 משאיות הפועלות בכל רחבי אירופה, איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA) זיהה יותר מ-40,000 נקודות המתאימות לשמש כעמדות טעינה. הדבר יאפשר ליצור שרת נקודות טעינה בכל רחבי האיחוד האירופי.

עם הפתיחה של כל עמדת טעינה חדשה, ההזדמנויות לשימוש במשאיות חשמליות שכבר פועלות כיום יגדל באופן אקספוננציאלי. בשנים הבאות, הקיבולת של הסוללות וטווחי הנסיעה של הרכבים צפויים להשתפר עוד, אך גם בהשתמש בטכנולוגיות הזמינות כיום, במדינות בהן מתבצעת השקעה בתשתיות טעינה ציבוריות, הפוטנציאל הוא הרבה יותר גדול מכפי שרבים סבורים.

"לכל קילומטר, זול יותר לטעון משאית חשמלית מאשר לקנות דלק עבור משאית דיזל," אומר אנדרס גרוירס. "באופן כללי, העלות של חשמל היא כרבע מהעלות של סולר. ולכן, גם אם מחיר החשמל יוכפל, הוא עדיין יהיה זול יותר מדיזל. המשמעות היא שמשאית חשמלית היא רווחית יותר ככל שנוסעים בה יותר, ולכן צריך להתחיל במעבר להנעה חשמלית עבור המשאיות שנמצאות בשימוש הרב ביותר".

להלן התייחסותו של פרופ' אנדרס גרוירס לגבי האופן בו הוא רואה את העתיד של משאיות חשמליות והובלה לטווח ארוך, כולל:

  • אלו יישומים לטווח ארוך צפויים להיות מחושמלים תחילה.
  • מדוע מחירי החשמל העולים לא צפויים להאט את המעבר להנעה חשמלית.
  • מדוע תשתיות טעינה ציבוריות למשאיות חשמליות יהיו כה חשובות.

צפו בראיון המלא