משאיות

וולוו משאיות רואה התעניינות מוגברת בגז כחלופה לסולר עבור הפעלה של משאיות כבדות באירופה

נהגים ורוכשי הובלות מביעים עניין הולך וגובר בהפחתת פליטות ה-CO2 והעלויות שלהם באמצעות שימוש בגז נוזלי טבעי כדלק. מסיבה זו, משאיות Volvo FH ו-Volvo FM החדשות כוללת מנועים המונעים באמצעות גז טבעי נוזלי וביו-גז, המציעים ביצועים גבוהים, בדיוק כמו מנועי דיזל. השימוש בביו-גז מאפשר ליהנות מהובלה ניטרלית מבחינת טביעת הרגל הפחמנית ומהפחתה של פליטות CO2 בשיעור של עד 100%.
Volvo Trucks רואה עניין מוגבר בגז כחלופה לסולר עבור הפעלה של משאיות כבדות באירופה
Volvo FH LNG שמופעלת באמצעות ביו-גז מאפשרת ליהנות מהובלה שהיא ניטרלית מבחינה פחמנית ולצמצם את פליטות ה-CO2 בשיעור של עד 100%.

תוכנית Green Deal של האיחוד האירופי מציינת בבירור את הכיוון שאליו תעשיית התחבורה צריכה להתקדם כדי להבטיח עתיד נקי יותר, המשמעות היא שיש לקבוע תאריך לסיום השימוש בדלקי מאובנים. כתוצאה מכך, חברות הובלה ורוכשים של שירותי הובלה מביעים עניין גובר בחלופות לסולר.

"כיום, משאיות המונעות באמצעות גז טבעי נוזלי מהוות את החלופה המסחרית ביותר לסולר עבור הובלות כבדות למרחקים ארוכים. דלק זה זמין בכמויות מספיק גדולות ובמחיר תחרותי. שימוש ביותר משאיות המונעות באמצעות גז יוצר תנאים נוחים לביצוע מעבר לאורך זמן של משאיות רבות יותר לשימוש בביו-גז נוזלי", אומר לארס מורטנסון, מנהל בכיר לתחום איכות הסביבה וחדשנות בוולוו משאיות.

המשאיות של וולוו המונעות באמצעות ביו-גז וגז טבעי נהנות מיעילות אנרגטית גבוהה יותר בהשוואה למשאיות מקבילות עם מנועים המונעים באמצעות סולר, אך מייצרות פליטת CO2 נמוכה יותר באופן משמעותי. השימוש בביו-גז נוזלי, הידוע גם בשם Bio-LNG, מוביל להפחתת פליטות המזהמים בשיעור של עד 100 אחוזים ממיכל הדלק אל הגלגלים (TTW), בעוד ששימוש בגז טבעי מפחית את הפליטות המזהמים בשיעור של כ-20 אחוזים (TTW) בהשוואה לסולר רגיל באירופה.

הפחתת התלות בסולר מחייבת השקעה גדולה

ייצור ביו-גז נטול דלקי מאובנים מחייב מספר רב יותר של מפעלי ייצור לעיכול אנאירובי של פסולת, עם אפשרות לקירור הגז לתצורה נוזלית. מחקרים שונים חישבו כי ניתן להחליף מעט יותר מ-20% מהסולר באירופה בביו-גז טבעי נוזלי עד שנת 2030. מספר תחנות התדלוק בגז נוזלי גדל ללא הרף והוא כבר מהווה חלופה לסולר בכבישים רבים. עם זאת, על מספר תחנות התדלוק להמשיך להתרחב בקצב הגידול המקביל למספר המשאיות המופעלות באמצעות גז.

"באמצעות השקעה במשאיות שמונעות בביו-גז טבעי נוזלי, אנו מראים כי ביו-גז טבעי נוזלי מהווה חלופה חשובה להפחתת התלות בסולר מאובנים. עם זאת, כדי להאיץ את המעבר לתחבורה ניטרלית מבחינת ההשפעה על שינויי האקלים, יש להמשיך ולהשקיע בתחנות לתדלוק גז נוזלי ולבצע פעולות שיקלו על חברות הובלה את ההשקעה במשאיות המונעות בגז", מציין לארס מורטנסון.

הרשויות בכמה מדינות באירופה הציגו יוזמות התומכות בהפיכת הגז לרכיב התדלוק עבור משאיות להובלות כבדות למרחקים ארוכים. בגרמניה, הפטור מתשלום מס כבישים (MAUT) הוארך עד שנת 2023. שוודיה ומספר מדינות אחרות מציעות תמריצים כספיים שונים להשקעה במשאיות המונעות באמצעות גז ובתחנות תדלוק.

הצורך בתמהיל של דלקים בעת המעבר קדימה

מכיוון שאף מוצר אנרגיה אינו מסוגל לעמוד בכל האתגרים הקשורים לשינויי האקלים, סוגים שונים של דלקים ומנועים ימשיכו להתקיים, זה לצד זה, בעתיד הנראה לעין.

"אימוץ טכנולוגיה חדשה יהיה המפתח להשגת נייטרליות אקלימית. חלקן של משאיות המונעות באמצעות גז טבעי נוזלי יגדל בהדרגה באירופה. אך משאיות המונעות בגז לבדן לא יוכלו לעמוד בכל אתגרי התחבורה. כלי רכב חשמליים ימלאו תפקיד חשוב ברמה המקומית, כמו גם ברמה האזורית, בעת המעבר קדימה, כשפיתוחן של סוללות ותשתיות טעינה יהוו גורמים משמעותים במסגרת התרחבות זו", מסביר לארס מורטנסון.

לרכבים חשמליים שעושים שימוש בתאי דלק מבוססי מימן יש פוטנציאל להפחית בטווח הארוך יותר את השימוש בסוללות במשאיות המבצעות הובלות למרחקים ארוכים.

"למרות התפתחויות מבטיחות בתחום טכנולוגיית תאי הדלק מבוססי המימן, קיימים עדיין מכשולים מעשיים וכלכליים שיש להתגבר עליהם לפני שהיא תוכל לספק יתרונות אקלימיים משמעותיים בתחום ההובלות הכבדות", אומר לארס מורטנסון.

למרות כל ההתקדמות הטכנית בתחום כלי הרכב החשמליים, שיפור מתמיד ביעילותם של מנועי הבעירה הפנימית ימשיך למלא תפקיד מפתח בהפחתת ההשפעות האקלימיות למשך שנים רבות נוספות.

"כבר היום ניתן לעשות רבות כדי להפחית את ההשפעה על האקלים תוך שימוש במנועים הקיימים. למשל, משאיות דיזל חדשות וותיקות יותר של וולוו יכולות לפעול באמצעות HVO, דלק ביולוגי המייצר פליטות נטו נמוכות מאוד של CO2. האתגר הוא להבטיח זמינות, שהזמינות של דלקים ביולוגיים לא תמשיך להיות כל כך מוגבלת", מסכם לארס מורטנסון.

להורדת תמונות ברזולוציה גבוהה

הודעות לעיתונות קשורות: