משאיות

כיצד לבחור את המשאית הטובה ביותר לעבודות בנייה

Volvo Trucks
2025-09-17
Construction
Author
Volvo Trucks

בתעשייה קשה ותובענית כמו הבנייה, אין כלים שמתאימים לכולם. משאיות אינן יוצאות דופן בכך. בין שמדובר ביותר כוח סוס, ביכולת תמרון טובה יותר או בפליטות CO2 נמוכות יותר, בסופו של דבר צריך למצוא את הכלי המתאים למשימה.

במקרים מסוימים, האתגר הגדול ביותר עבור משאית בנייה הוא הצורך להוביל משאות כבדים על פני שטח משובש וכבישים בוציים ולא סלולים. תעשיות מסוימות חייבות לפעול מסביב לשעון ללא הפוגה, או דורשות תמרון בחללים צרים יחד עם עובדי בניין ומכונות אחרות. בכל מקרה, משאיות בתעשיית הבנייה ממלאות תפקיד חיוני בפרויקט ולכן אמינותן חיונית.

שלדה חזקה, עמידה וגמישה

בתעשיית הבנייה, תנאי התפעול והדרישות יכולים להשתנות במידה רבה, אפילו באותו ענף או סוג רכב. מסיבה זו, וולוו משאיות מציעה מספר דגמים המתאימים לבנייה, שניתן להתאים את כולם לצרכים מסוימים.

Volvo FMX העמידה במיוחד תוכננה ספציפית לתנאים הקשים בתעשיית הבנייה – אך ניתן להתאים גם דגמים אחרים של וולוו לצרכים ולתנאי תפעול ספציפיים.

הדגם המוביל במגוון דגמי וולוו לעבודות בנייה שלה הוא Volvo FMX, משאית שתוכננה במיוחד תוך מחשבה על ענף הבנייה. החלק החיצוני החזק שלה כולל פגוש עמיד העשוי מפלדה איכותית, שמגן על המשאית מפני שקעים בכל תנאי השטח, כמו גם מרווח גחון של 300 מ"מ. הסרן הקדמי שלה יכול לשאת עד 10 טון והבוגי (צמד סרנים) יכול לשאת עד 38 טון. ניתן להשיג את Volvo FMX גם עם סרן הינע קדמי שמאפשר אחיזה טובה יותר.

עם זאת, כאשר יכולת תמרון וראות מצוינות הן בראש סדר העדיפויות, דגם Volvo FE מציע יחס עומס-גודל מעולה. הוא זמין גם עם תא נהג בעל כניסה נמוכה עבור ראות ישירה מעולה, ומגוון מצלמות ומערכות בטיחות אקטיביות להבטחת תפעול בטוח במקומות קטנים וצפופים. וכאשר יש צורך בכוח עצום וקיבולת טעינה מקסימלית, יש לנו את דגמי המשאיות Volvo FH ו-Volvo FH16 – האחרון זמין עם הספק מרבי של 780 כ"ס.

שיתוף פעולה רציף עם בוני מרכבים

כשמדובר במשאיות בתעשיית הבנייה, השלדה היא רק חצי מהפתרון. המרכב הוא חשוב לא פחות, הכלי שיבצע את המשימות של המשאית. מסיבה זו, בוני מרכבים מעריכים לעתים קרובות מגוון רחב וגמיש של שלדות לעבוד איתן, שכן הדבר מקל עליהם לשלב את המוצרים שלהם ולספק כלי רכב שלמים לשוק.

עבור לקוח הקצה, שיתוף פעולה טוב בין בונה המרכבים לספק השלדות מאפשר זמני אספקה קצרים יותר ומאפשר לבצע בקלות התאמה מיטבית של כלי הרכב כדי לענות על הצרכים הספציפיים שלהם. זה מאפשר גם לטפל במשאית כולה, השלדה והמרכב, ולתחזק אותה באותו מוסך.

"פיתחנו את השלדות שלנו כך שניתן יהיה להתאים אותן בקלות לכל סוגי המרכבים", אומר מואמר מוזיק, מנהל ענף הבנייה, Volvo Trucks. "אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם בוני מרכבים רבים, ומספקים תמיכה טכנית ותיעוד רבים, כך שנוכל יחד לספק מגוון רחב של משאיות לשוק."

מאפיינים עיקריים של משאיות פריקה ומשאיות רכינה מותאמות לביצועים מיטביים

במשאיות פריקה ומשאיות רכינה, בדרך כלל המאפיינים החשובים ביותר הם כושר העמסה גבוה ואמינות. ללא קשר לסוג החומר שמעמיסים, מפעילים רוצים משאית שיכולה לשאת כמה שיותר, באופן חלק ויעיל ככל האפשר.

בין המאפיינים הייחודיים שפותחו על ידי וולוו משאיות כדי לסייע בהשגת מטרה זו נמצא הרמת סרן כפול, המתאימה במיוחד לרכבים הפועלים עם עומסים משתנים. כאשר ארגז ההעמסה ריק, סרן ההנעה השני מתנתק ומורם אוטומטית. פעולה זו יכולה להפחית את צריכת הדלק בשיעור של עד 4%, ובמקביל לשפר את כושר התמרון באמצעות הקטנת רדיוס הסיבוב. כאשר המשאית נטענת שוב, סרן ההנעה מתחבר מחדש אוטומטית.

לתמרון מדויק במהירויות נמוכות, אנו מציעים את מערכת I-Shift עם הילוכי זחילה. על ידי הוספת 1-2 הילוכים נמוכים במיוחד לתמסורת, המערכת מאפשרת למשאית להתחיל בתנועה מממצב של עצירה מלאה עם עומסים של עד 325 טון. בעת נהיגה בתנאי שטח קשים, מערכת בקרת משיכה יכולה להפעיל אוטומטית את הנעת הגלגלים הקדמיים כאשר הגלגלים האחוריים מאבדים אחיזה.

מאפיינים נוספים שיכולים לשפר את הזריזות, הדיוק ויכולת התמרון בתנאים קשים כוללים את מערכת בלימת שטח, המאפשרת לנהג לשמור על מיקום הרכב פשוט על ידי שחרור דוושת ההאצה. עבור משאיות שנוסעות לעתים קרובות בתנאי שטח חלקלקים בעלי חיכוך נמוך, שבהם קיים סיכון גבוה לסחרור גלגלים, מערכת בקרת אחיזה אקטיבית יכולה לסייע בשמירה על יציבות ושליטה.

שלדה גמישה למגוון רחב של משאיות עגורן

בין אם מדובר בעגורן בעל וו קטן להעמסה או בעגורן בקנה מידה גדול שבו המשאית חיונית כמנגנון תמיכה, משאיות עגורן יכולות לכלול התקנות מורכבות. שוב, בוני מרכבים צריכים לשלב את המוצר שלהם בשלדה, והשלדות של וולוו משאיות פותחו כדי להיות תואמות למגוון רחב של סוגי עגורנים. בין המאפיינים הייחודיים שהן מציעות לבוני מרכבים ניתן למצוא הארכת מסגרת קדמית עד 400 מ"מ. עבור שלדות בקנה מידה גדול, משמעות הדבר היא שניתן להתקין רגלי תמיכה נוספות בקדמת הרכב כדי ליצור שלדה יציבה יותר.

כדי לסייע בתמרון ובמיקום מדויק של משאית העגורן, אנו מציעים את מערכת ההיגוי הדינמי של וולוו עם היגוי חיצוני. מערכת ייחודית זו מאפשרת לנהג לצאת מהרכב ולהפעיל אותו מרחוק, כך שניתן יהיה למקם אותו בצורה נכונה, באופן בטוח ויעיל יותר עבור הנהג.

ראות משופרת ובטיחות גבוהה עבור משאיות מערבל בטון

מאחר שמשאיות מערבל בטון פועלות באתרי בנייה עמוסים ליד עובדי בניין ומכונות אחרות, היכולת לתמרן בבטחה ובדייקנות היא מועילה ביותר. כמו עבודות בנייה רבות, משאיות מערבל בטון יכולות להפיק תועלת ממערכת ההיגוי הדינמי של וולוו. על ידי שיפור משמעותי של יכולת התמרון באמצעות צמצום הצורך בכוונונים קטנים ורציפים, המערכת מפחיתה את העומס על הגב, הצוואר והכתפיים של הנהג. מאפיין נוסף לשיפור תמרון במהירות נמוכה היא שינוי כיוון, המאפשר לנהגים לעבור בין תנועה קדימה ותנועה אחורה באמצעות דוושת ההאצה בלבד.

באתרי בנייה שבהם בטיחות וראות מהוות אתגר, דגם Volvo FE זמין עם תא נהג עם כניסה נמוכה. הנמכת מושב הנהג והצבתו קרוב יותר לחזית, משפרים את שדה הראייה הישירה של הנהג על סביבת הרכב. לחלופין, עבור הדגמים הגדולים יותר של וולוו משאיות, קיימת מערכת מצלמות היקפיות. על ידי החלפת מראות הצד במצלמות, הנהגים משיגים ראות טובה יותר סביב פינות תא הנהג, כמו גם ראות משופרת סביב צידי המשאית.

כמו משאיות הבנייה האחרות, השלדות של וולוו זמינות במגוון רחב של תצורות שונות, כך שניתן להתאים אותן לדרישות של כל יצרני מערבלי הבטון המרכזיים.

"אנחנו יכולים להציע חמישה סרנים ומתלי אוויר עבור המערבלים הגדולים באמת, ומעבירי כוח (PTO) שונים עבור המערבל", אומר מואמר מוזיק, מנהל ענף הבנייה, Volvo Trucks. "השאיפה שלנו היא להציע שלדה שבה ניתן למעשה לחבר את המערבל ולספק אותו ללקוח. אנחנו לא עובדים עם יצרן מועדף, אנחנו רוצים שהשלדה שלנו תהיה גמישה ככל האפשר כדי לספק מענה לצורכי הלקוח."

בפרויקטים גדולים יותר, וולוו משאיות משתפת פעולה לעתים קרובות עם וולוו צמ"ה כדי ליצור יחד חבילת שירותים ופתרונות בהצעה אחת כוללת.

מספר פתרונות לצמצום פליטות פחמן

אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני תעשיית הבנייה הוא הצורך להפחית את פליטות הפחמן ולעבור משימוש בדיזל, לצד הצורך להפחית רעש באתרי בנייה עירוניים. הדלק החלופי בר-הקיימא ביותר ישתנה בין שווקים ומגזרים, אך למרבה המזל כל דגמי המשאיות של וולוו זמינים עם מערכת הנעה חשמלית או הנעה באמצעות ‏‫גז.

למשאיות חשמליות יש יתרון של רעש מינימלי ואפס פליטות מזהמים. לכן הן מתאימות מאוד לתפעול באזורים עם פליטות נמוכות או אפס פליטות, או באתרי בנייה ליד אזורי מגורים. הרעש הנמוך שלהן מאפשר גם את הפעלתן בלילה. גלו את מגוון המשאיות החשמליות של וולוו לעבודות בנייה.

אם הנעה חשמלית אינה אפשרות ממשית, ישנן גם משאיות המופעלות באמצעות גז. בהשוואה לדיזל, גז טבעי נוזלי פולט עד 20% פחות CO2 כדלק למשאיות כבדות. אם ההנעה מתבצעת באמצעות ביו-גז טבעי נוזלי, ניתן להפחית את פליטות ה-CO2 כמעט לאפס. מנועי הבעירה של וולוו משאיות תואמים במלואם גם ל-HVO, שיכול להפחית את פליטות ה-CO2 בשיעור של עד 90%, תלוי באופן ייצורו.1 מספר מנועים של וולוו משאיות יכולים להתמודד גם עם ביו-דיזל, המסוגל להפחית את פליטות ה-CO2 עד 70%.

"יעדי קיימות והפחתת פליטות פחמן באמת מניעים את הביקוש לדלקים חלופיים בתעשיית הבנייה", אומר מואמר מוזיק. "גורם זה תופס מקום הולך וגדל בתהליכי מכרזים ובביקוש מצד לקוחות קצה. בנוסף, תחבורה נקייה ושקטה יותר טובה הרבה יותר לכל מי שעובד או גר סביב המשאית."


1‏Källmén, A.‎ ואחרים, "Well-to-wheel LCI data for HVO fuels on the Swedish market". דוח מס' 2019:04,‏ f3 The Swedish Knowledge Centre for Renewable Transportation Fuels, Sweden.


רוצים לקבל מידע נוסף?

אם ברצונכם ללמוד עוד על מגוון הפתרונות של וולוו משאיות לענף הבנייה, כמו גם על מלוא המפרטים והמאפיינים הזמינים, פשוט צרו קשר עם נציג המכירות שלנו.