משאיות

האם המשאית הבאה שלכם תתודלק בביו-גז טבעי נוזלי?

| 10 דקות
תעשיית התחבורה מתעוררת אט אט לפוטנציאל של ביו-גז טבעי נוזלי כחלופה מבטיחה לדיזל. ובצדק. הנה כמה מהסיבות שבזכותן Bio-LNG (גז טבעי נוזלי) עשוי להיות הדלק לתחבורה עתידית לטווח ארוך.

בן ברית של הכלכלה המעגלית

קל להבין מדוע Bio-LNG (הידוע גם בשם ביו-גז טבעי נוזלי) הוא דבר מבטיח. ראשית, מדובר בבעל ברית אמיתי של הכלכלה המעגלית, שכן ניתן לייצר אותו מחומרי הזנה כמו חלקים בלתי אכילים של תבואה, ביוב ופסולת ביתית. משמעות הדבר היא שביו-גז טבעי נוזלי לא מתחרה באספקת המזון - משהו שבגינו ספג הדלק הביולוגי ביקורת רבה.

התהליך לייצור ביו-גז הוא די פשוט. במתקן ביו-גז, מקורות שונים של חומרי הזנה מונחים בסביבה חמה נטולת חמצן ומתעכלים על ידי חיידקים. בתהליך התסיסה, מולקולות מורכבות של חומר אורגני מתפרקות למולקולות פשוטות יותר כמו אלכוהול, פחמן דו-חמצני (CO2) או מתאן, גז מתחדש, שניתן להשתמש בהם להפקת חום וכוח.

כאשר ביו-גז מטוהר או משודרג לאיכות גז טבעי (אז מכונה בעיקר ביו-מתאן) ניתן לדחוס אותו ל-Bio-CNG (ביו-גז דחוס) או להמיס אותו ל-Bio-LNG (ביו-גז טבעי נוזלי) ולהשתמש בו בכלי רכב. ביו-גז טבעי נוזלי הוא דלק יעיל ביותר עם פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) מינימלית שניתן לייצר גם באופן מקומי, מה שמפחית עלויות ופליטות של הובלה.

עם זאת, למרות האישורים הירוקים שלו, ביו-גז טבעי נוזלי התקשה להשיג דריסת רגל גדולה בתעשיית ההובלות בעיקר בשל:

עלות: על אף שהביו-גז עשוי מ"פסולת" וקל יחסית להפקה, עלות הפקתו עדיין גבוהה מעלות הסולר. במידה רבה, זה בגלל בעיות כמו יתרונות לגודל ועלויות הפצה. ייצור ביו-גז מטופל באופן מסורתי על ידי עיריות ברמה המקומית. היו חסרים לו היקף ותמריצים ליעילות אמיתית, שכן המטרה העיקרית רוב הזמן הייתה טיפול בפסולת.

לכך מתווספת העובדה שבניית מפעלי ביו-גז היא מיזם מסובך עם דרישות מוקדמות רבות כולל גישה לפסולת אורגנית, ושמירה על הטמפרטורות, הלחות וסוג הפסולת הנכונים לתמיכה בחיידקים פולטי מתאן. צריך גם לייצר מספיק גז כדי להפוך את עלות המתקן לכדאית. יש קושי בפיתוח תשתית למילוי ביו-גז טבעי נוזלי, שאינה סדירה ברוב המדינות, עקב תמריצים לא מספקים בעלויות ושוק הולך וגדל.

עלייה של חלופות אחרות: עם הרעש הגובר סביב כלי רכב חשמליים, חלק מתשומת הלב וההשקעות הוסטו מחלופות כמו ביו-גז טבעי נוזלי. חלק מיצרני ה-OEM, למשל, שללו השקעות נוספות ב-LNG (גז טבעי נוזלי) ובמקום זאת התמקדו במימן או בכלי רכב חשמליים.

האם נדמה שזה הסוף עבור ביו-גז טבעי נוזלי?
בקושי. וזו הסיבה.

מבט חדש על פסולת

הודות לעליית הכלכלה המעגלית, חל שינוי בגישה - מה שחקלאים, סופרמרקטים ועיריות ראו בעבר כ"פסולת" נתפס כיום כמשאב, שמגדיל את היצע החומרים הדרושים לייצור ביו-גז. בשנה שעברה, רשת הסופרמרקטים Lidl הכריזה על שיתוף פעולה עם Gasum לייצור ביו-גז מפסולת ביולוגית שנוצרת בסופרמרקטים של Lidl, וגם לשימוש במשאיות מונעות ביו-גז למשלוחים.

השקעות מפחיתות עלויות

יותר שחקנים פרטיים מעורבים בייצור והפצה של ביו-גז, מה שאמור להגביר את היעילות ולהפחית עלויות. למשל, חברת Biokraft AS בבעלות פרטית בנורבגיה חנכה את המפעל הגדול בעולם לייצור ביו-גז נוזלי בשנה שעברה. בינתיים, חברת הביוטק הפינית-שוויצרית Ductor פתחה במקסיקו את המתקן הראשון שלה לייצור דשן אורגני וייצור ביו-גז בקנה מידה מסחרי. מתקן עיכול אנאירובי חדש בקיבולת של 70,000 טון לשנה ייפתח ב-Tyne and Wear בבריטניה בפברואר 2020. כל אלו הן חדשות נהדרות עבור ביו-גז כמקור בר-קיימא לדלק!

פתרון המתאים לטווח ארוך

בעוד שבשנים האחרונות, כלי הרכב החשמליים הסיטו את אור הזרקורים מהביו-גז, ביו-גז טבעי נוזלי הוא המנצח האמיתי בטווח הארוך. לא רק שאפשר לשאת כמויות גדולות של ביו-גז טבעי נוזלי ולהבטיח את טווח הפעולה הדרוש למשימות ארוכות טווח, אלא שאפשר גם למלא מיכל בכמה דקות בלבד. יש גם מעט פשרות על יכולת הנסיעה והאמינות. וולוו FH LNG, למשל, נוהגת ומתפקדת בדיוק כמו גרסת הדיזל, אך פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) ממיכל לגלגל יכולה לרדת ב-100% (בהשוואה לדיזל) בעת שימוש בביו-גז טבעי נוזלי.

הדברים מתקדמים גם בחזית התשתיות; רק החודש הודיעה חברת Shell שהיא תרחיב את רשת תחנות הגז הטבעי הנוזלי הגרמניות שלה ל-35-40 אתרים ותספק להן ביו-גז טבעי נוזלי. החברה גם מעוניינת להעביר את צי מכליות הכביש שלה לגז טבעי נוזלי.

לעומת זאת, חשמול לטווח ארוך מהווה אתגר בשל מגוון הסוללות הנוכחי, משקלן והזמן הארוך יחסית שלוקח להטעין אותן.

שימושים פוטנציאליים אחרים

בעוד שהנזלה היא השימוש הנפוץ ביותר בביו-גז בתחבורה, שימושים אחרים מופיעים במהירות. תרחיש מעניין אחד שנבדק הוא שימוש בביו-גז לייצור מימן לשימוש בתאי דלק. חוקרים הבינו איך לבצע המרת מתאן למימן בתא הדלק עצמו באמצעות זרז חדש. על אף שייצור מימן עדיין רחוק מלהיות פתרון מהזרם המרכזי, התקדמות כזו היא דרך מצוינת להוזיל את העלות וההשפעה הסביבתית של ייצור מימן תוך הדגשת התפקיד הגדול יותר של ביו-גז בתחבורה.

האם המשאית הבאה שלך תהיה מונעת על ידי ביו-גז טבעי נוזלי? ובכן, אין מספיק תשתיות תדלוק ומפעלי ייצור ביו-גז, וזהו כמובן אתגר גדול. ואם אתם חיים בחלק של העולם שבו ביו-גז אינו מתומרץ, זו יכולה להיות בסופו של דבר בחירה יקרה.

עם זאת, אי אפשר להכחיש שהעולם בו אנו חיים כיום דורש מכל אדם וחברה לשקול כיצד להפחית את הפסולת והפליטות. התחבורה אינה שונה. ייתכן שביו-גז טבעי נוזלי אינו הבחירה הברורה ביותר עבור מפעילי תחבורה רבים כיום, אבל זה יהיה בעתיד, ככל שהטכנולוגיה תתפתח, העלויות ירדו והתשתית תגדל. מבחינתי, זה רק עניין של זמן, שכן לביו-גז טבעי נוזלי יש את כל התנאים המוקדמים הנכונים להפוך לחלופה מרכזית לדיזל; פליטות נמוכות ופוטנציאל דלק גבוה (היכולת להחליף סולר) - אשר ב-21% גבוה משמעותית מחלופות כמו ביו-דיזל (3%).

האם ברצונכם לדעת יותר על דלקים חלופיים ואם הם מתאימים לעסקי התחבורה שלכם? המדריך שלי להורדה למטה לקבלת סקירה כללית של היתרונות והחסרונות של כמה מהחלופות העיקריות לדיזל שעשויות להניע את העסק שלכם בעתיד הקרוב!

לארס מארטנסון

מנהל חדשנות וסביבה בוולוו משאיות

מאמרים נוספים בנושא