משאיות

מהו העתיד של המימן במשאיות?

| 5 דקות
עם כל כך הרבה דיבורים על עליית כלי הרכב החשמליים, לזמן מה נראה היה שהמימן והפוטנציאל שלו בתעשיית התחבורה מפסידים בוויכוח סביב תחבורה נקייה יותר. אבל האם זה באמת המצב? בואו נסתכל על טכנולוגיית תאי דלק מימן והפוטנציאל שלה כדלק חלופי.

כיצד פועל תא דלק מימן?

כלי רכב עם תאי דלק מימן פועלים על ידי שימוש בו בתא דלק, שם הוא משולב עם חמצן והתגובה הכימית שנוצרה מייצרת חשמל. זהו תהליך נקי כאשר תוצרי הלוואי היחידים - מלבד חשמל - הם אוויר חם ואדי מים.

במובנים רבים, תא דלק מימן עובד בדומה לסוללה, אלא שבמקום להטעין אותו באופן קבוע ממקור חיצוני, תא דלק מייצר חשמל ישירות, ויעשה זאת כל עוד מימן, אחד המשאבים הנפוצים ביותר על פני כדור הארץ, זמין. לרכבים המונעים על ידי מימן יש גם רבים מאותם יתרונות של הובלה חשמלית - ללא פליטות מהצנרת, ורעש נמוך.

אם המימן מופק ממקור מתחדש, הוא יכול לפלוט פליטות נמוכות מאוד מבאר לגלגל. עם זאת, כפי שזה נראה היום, כ-95% מהמימן המופק מגיע מדלקים מאובנים, כגון גז טבעי ונפט. יש לכך השפעה משמעותית על השפעת האקלים הכוללת של המימן, ובאופן טבעי יהיה צורך לייצר יותר מימן ממשאבים מתחדשים כדי שהטכנולוגיה תהיה מוצלחת יותר מבחינה ירוקה.

מהם האתגרים וההזדמנויות?

חסם משמעותי בפני אימוץ רחב יותר של רכבי מימן הוא עלות הייצור של תאי דלק. כלומר, כמקור דלק, מימן יקר בערך פי 3-4 מסולר. ישנם גם פערים גדולים בתשתיות שבנייתן יקרה, וכיום אין מספיק רכבי מימן בכבישים כדי להפוך את הדבר לרווחי.

עם זאת, ניתן להתמודד עם האתגרים הללו ותאי דלק מימן עדיין מציעים פוטנציאל עצום כמקור נקי לדלק. מסיבה זו, סין, יפן ודרום קוריאה מהמרות בגדול על מימן, כאשר סין מציבה את היעד של מיליון רכבי מימן עד 2030, עלייה משמעותית מה-1,500 הנוכחיים. יפן קבעה בינתיים את יעדיה ל-800,000 כלי רכב על הכבישים בערך באותו זמן. הדבר הגיוני מאוד עבור מדינות דלות משאבים כמו יפן, שבהן מימן יכול לספק את כל היתרונות של הובלה חשמלית מבלי להוסיף לחץ נוסף על רשת החשמל של המדינה.

תומכים רבים של טכנולוגיית המימן מאמינים כי זוהי חלופה ממשית יותר למשאיות דיזל הודות לטווח ארוך יותר וזמני תדלוק קצרים יותר. הניסויים האחרונים עם חומר חדש כמו מנגן הידריד, מראים שאפשר להרחיב את הטווח עוד יותר על ידי תכנון מיכלים קטנים יותר, זולים יותר ועם אנרגיה צפופה יותר מאשר טכנולוגיות קיימות של תאי דלק מימן.

האם מימן הוא הדלק לעתיד?

מהו פסק הדין לגבי מימן? כל עוד תאי דלק מימן מציעים פוטנציאל לעבור לתחבורה ירוקה יותר, אני מאמין שזו צריכה להיות טכנולוגיה שנמשיך לחקור ולפתח.

כמו בכל דיון על דלקים חלופיים, לא צריך להגביל את הדיון בנושא "מימן לעומת משאיות חשמליות" למשבצת 'המנצח לוקח הכול'. במקום זאת, יש לשקול את היתרונות והחסרונות של כל חלופה, ולהבין שכל פתרון יהיה תחרותי לפעולות שונות, לצרכים אזוריים ובנקודות זמן שונות.

למרות יתרונות העלות והתשתית הברורים של כלי רכב מונעי סוללות על פני טכנולוגיית תאי מימן כיום, האמת היא שאין פתרון קסם. שתי הטכנולוגיות מתמודדות עם אתגרים שונים בנושאי תשתית, קבלת לקוחות, השפעה על הרשת, בגרות וטווח נסיעה.

לארס מארטנסון

מנהל חדשנות וסביבה בוולוו משאיות

מאמרים נוספים בנושא

Latest Press Release

Latest Press Release