משאיות

סוללות של משאיות חשמליות נקיות יותר ממה שחשבתם.

| 5 דקות
בוויכוח סביב משאיות חשמליות, הסוללה עומדת בדרך כלל במרכז תשומת הלב בכל הנוגע לקיימות. עד כמה נקיות הסוללות במשאיות חשמליות?

סוללה חשמלית מיוצרת מחומרי גלם המגיעים ממכרה. קיימות חלופות שונות בהתאם למאפיינים הנדרשים. אחד המרכיבים הנפוצים העומד בלב הדיון אודות סוללות הליתיום-יון הוא הקובלט.. במהלך השנים האחרונות מקורות הקובלט עוררו מחלוקת ציבורית עקב הפרות העסקה וזכויות אדם ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, כפי שדווח על ידי אמנסטי אינטרנשיונל. בוולוו, אנו מתייחסים למקור הקובלט בהליכי הרכש שלנו. עם זאת, חשוב לזכור שיש לא רק דרכים נקיות יותר להפקת קובלט, אלא גם חלופות הרבה פחות שנויות במחלוקת. ליתיום יון ברזל פוספט (LFP) הוא ככל הנראה ההרכב הכימי החלופי הידוע ביותר של הסוללה. בסין, שבה בשנה שעברה נמכרו יותר מכוניות חשמליות מאשר בכל מקום אחר, סוללות (ליתיום יון ברזל פוספט) הן סוג הסוללה הדומיננטי ביותר.

לעשות שימוש חוזר או למחזר?

מתקיים גם דיון נרחב בנושא החיים השניים של הסוללות. האם עדיף לעשות שימוש חוזר או למחזר? שימוש חוזר הוא ללא ספק חיובי מנקודת מבט של קיימות. מצברים לרכב חשמלי שומרים על 70-80% מהקיבולת המקורית שלהם כאשר הם מוסרים. על אף שהערך לטווח ארוך של סוללות כאלה עשוי להיות מוגבל עבור תעשיית ההובלות, עדיין ניתן להשתמש בהן לצרכים שונים. עבור כלי רכב, תפוקת האנרגיה חשובה בעוד שבחלק מהיישומים הנייחים, כמו חשמל רזרבי, מטרת אגירת האנרגיה היא להבטיח זמינות מקומית לפונקציות קריטיות בחברה. בבתי חולים, למשל, ניתן להתקין ולהפעיל סוללה בשימוש חוזר אחת לחמש שנים. המשמעות היא שסוללה הקרובה לסוף חייה עדיין יכולה לספק ערך לחברה.

אנו שומעים ממקורות אקדמיים רבים שחשוב למחזר. עד 2025, העריכו כי בכשלושה רבעים מהסוללות החשמליות המשומשות יעשה תחילה שימוש חוזר ולאחר מכן הן ימוחזרו לצורך השגת חומרים לשימוש חוזר, כגון ליתיום, קובלט וניקל. עם זאת, הדיון הספציפי הזה הופך להגיוני יותר רק כאשר מפרקים את הסוללה למרכיבים נפרדים. חלק מהרכיבים במצברי משאיות חשמליות יכולים להיחשב לשופעים. זה מעלה את השאלות: האם מיחזור הוא באמת האפשרות הטובה ביותר לרכש והאם הוא תמיד טוב יותר לאיכות הסביבה? אמנם למיחזור יש יתרונות ברורים רבים, אבל חשוב לציין שבוויכוח הזה קיימים גם חששות מסחריים. בסופו של דבר, חברות מיחזור רוצות שאנשים ישתמשו במשאבים שלהן וישלמו עבורם כדי לאסוף ולחלץ חומרים כמו ליתיום כשזה הגיוני מבחינה כלכלית.

דרך הפעולה של סוללות משאיות חשמליות היא נקודת מחלוקת נוספת בדיון בנושא הובלה חשמלית ועד כמה היא יכולה להיות ירוקה. כאן יש סיבה לאופטימיות, מכיוון שהמחיר היורד של אנרגיה נקייה פירושו שיותר מקורות כמו רוח ושמש יכולים להיות חלק מרשת החשמל. באירופה, זו השנה השנייה ברציפות, אנרגיה מתחדשת יצרה יותר חשמל מדלקים מאובנים ברבעון הראשון והשני של 2019. בעוד בסין ובהודו פועלת אתיקה עולמית בת קיימא, כאשר הרשויות נמצאות במעבר ממושך במדיניות האנרגיה, והתרחקות מדלקים מאובנים.

השפעה צנועה יחסית

ניתן לומר שההשפעה הכוללת של ייצור הסוללות כיום על הסביבה היא צנועה למדי, כעת ברמה נקייה ב-80-90% מייצור סולר. עם כלי רכב חשמליים, יש כיום החזר סביבתי של פחות משנה על רכבים מסחריים. זהו הזמן הנדרש להפקת אנרגיה רבה ככל הנצרכת במהלך הייצור והפעלת המערכת לכל אורך החיים.

התמיכה הסביבתית בהובלה חשמלית היא אחד הנושאים החמים ביותר בתעשיית ההובלות של ימינו. בעוד הדיון הסוער הזה ממשיך, חשוב להקדיש רגע למחשבה על העובדות והמיתוסים סביב משאיות חשמליות והאישורים הירוקים שלהן. הכנתי מדריך שמתייחס לכמה מהתפיסות השגויות הנפוצות בנושא זה כדי לעזור לכם לקבל השקפה מאוזנת יותר על הדיון.

אדוארד ג'ובסון

אדוארד הוא מנהל אסטרטגיה בכיר בקבוצת וולוו

מאמרים נוספים בנושא

Latest Press Release

Latest Press Release