משאיות

חוגגים 60 שנה להצלת חיים עם חגורות הבטיחות אך ניתן לעשות יותר

בשנה זו אנו מציינים 60 שנה מאז שנהגי רכבי וולוו הניחו מעל כתפם את חגורת הבטיחות בעלת שלוש נקודות עיגון החדשנית של נילס בולין בשנת 1959. כיום חגורת הבטיחות עדיין נחשבת כחידוש בטיחות הרכבים החשוב ביותר בעולם ומעריכים כי בזכותה ניצלו חייהם של יותר ממיליון איש. אולם, גם עם העובדות הללו, יותר מדי נהגי משאיות מתעלמים מהצורך להשתמש בהתקן פשוט זה. "זוהי ללא ספק פגיעה בחיי אדם," מצהירה אנה וריגה ברלינג, מנהלת בטיחות מוצר ותעבורה של וולוו משאיות. "הנתונים מוכיחים שהיו הרבה פחות נפגעים אם כל הנהגים היו משתמשים בחגורות הבטיחות."
חוגגים 60 שנה להצלת חיים עם חגורות הבטיחות אך ניתן לעשות יותר
לחגור חגורת בטיחות זו פעולה פשוטה ומהירה, אך זו פעולה מצילת חיים.

בשנת 1959, מהנדס וולוו נילס בולין פיתח את חגורת הבטיחות המודרנית בעלת שלוש נקודות עיגון. למרות שהפיתוח נרשם כפטנט, החברה ויתרה על הזכויות לפטנט על מנת שכל יצרניות הרכב יוכלו להשתמש בו ללא עלות. החלטה יוצאת דופן זו נתקבלה מתוך דאגה גדולה לבטיחות הציבור, כדי להבטיח שכולם, בין אם הם נוהגים ברכב וולוו או לא, ישמרו על בטיחותם בדרכים. החלטה זו הוכחה כמועילה ביותר לעולם.

"אין אף מערכת בטיחות שמתקרבת לחגורת הבטיחות במושגים של הצלת חיים, וחגורת הבטיחות בעלת שלוש נקודות העיגון הגנה על אנשים בתאונות דרכים יותר מכל התקן בטיחות אחר," אומרת אנה וריגה ברלינג.

חדשנות מצילת חיים – אך לא תמיד משתמשים בה

במקומות רבים בעולם השימוש בחגורת בטיחות בקרב הנוסעים במשאיות עדיין רחוק מ-100%, למרבה הצער.

"דו"ח הבטיחות של וולוו משאיות לשנת 2017 הראה כי מחצית מנהגי המשאיות שנהרגו בתאונות דרכים היו שורדים לו היו חוגרים את חגורת הבטיחות," מסבירה אנה וריגה ברלינג.

אז מהן הסיבות לכך שלא משתמשים בחגורת הבטיחות? ישנם נהגי משאיות אשר טועים להאמין שאין צורך בחגורת בטיחות במשאית, בשל גודלו של הרכב.

"העובדות ברורות: השימוש בחגורת הבטיחות חשוב מאוד גם במשאית. למשל, בתאונת התהפכות, החגורה מסייעת להגן על הנהג מפני התרסקות בין המשאית לקרקע," ממשיכה אנה וריגה ברלינג.

חזון אפס תאונות

לנו בוולוו משאיות יש חזון של אפס תאונות ואנו מאמינים כי יצרני משאיות, רשויות התחבורה, מהנדסי תשתיות, מומחים אחרים ונהגים ברחבי העולם צריכים לפעול יחדיו כדי להשיג סביבת תחבורה בטוחה יותר.

"אנו חולקים במידה רבה את ממצאי מחקרי הבטיחות שלנו והצענו את הידע והמומחיות שלנו לאוניברסיטאות, מעבדות מחקר וארגונים שותפים. בכל פעם שדנים בבטיחות התחבורה, אנו רוצים להשתתף בדיון. זה מסייע לנו ללמוד עוד יותר אודות הסוגיות, הפתרונות האפשריים וכיצד לתכנן את משאיות העתיד," מסכמת אנה וריגה ברלינג.

אנה וריגה ברלינג מביאה אל תפקידה החדש ידע מעמיק בנושאים הקשורים לבטיחות התחבורה. יש לה נסיון נרחב מעבודה על סוגיות בטיחות שונות כחלק מתהליכי פיתוח המוצר בקבוצת וולוו, הנדסה מתקדמת וארגוני מחקר.

בין השנים 2008-2013, הובילה אנה את צוות מחקר התאונות של וולוו משאיות, אשר מאז שנת 1969 חקר תאונות דרכים במקומות בהן התרחשו ואסף נתוני בטיחות עבור שימוש עתידי בפיתוח מוצרים. היא ייצגה את וולוו בפורומים חיצוניים לבטיחות בדרכים והיה לה תפקיד חשוב באספקת מידע הבטיחות שוולוו הציעה לתעשיית הרכב.

בתפקידה האחרון בוולוו משאיות, אנה ניהלה את תחום ניהול מצבי תנועה בנהיגה אוטומטית. היא בעלת תואר שני בהנדסת פיזיקה מן האוניברסיטה הטכנולוגית צ'אלמרס בגטבורג, שוודיה.