האם יהיה צורך במשאיות בערים של עולם המחר?

תהליך העיור צובר תאוצה, ערים גדלות יותר ויותר ברחבי העולם והצורך בהובלה הולך ומתגבר. באותה העת, זיהום האוויר ועומסי התנועה הולכים ומחמירים. הצורך במערכות הובלה נקיות ויעילות יותר הוא מובן מאליו. השאלה היא: האם בערים של עולם המחר יהיה מקום למשאיות?

וולוו משאיות בערים

אוכלוסיית העולם הולכת וגדלה. לפי הדוחות של האומות המאוחדות, האוכלוסיה הגלובלית צפויה לגדול מ-7 מיליארד בני אדם בשנת 2014 לכ-9 מיליארד עד שנת 2050. באו"ם מעריכים כי שני שלישים מכל בני האדם יחיו בערים עד שנת 2050, בהשוואה לקצת יותר ממחצית מהאוכלוסיה כיום. לצד העיור, גם מנהגי צריכה חדשים, עם גידול במסחר האלקטרוני ובמשלוחים הביתיים, ישפיעו על הצורך של החברה בפתרונות הובלה יעילים. 

"כדי להתגבר על בעיות הקשורות לעומסי תנועה שפוגעות באיכות האוויר, כגון פליטת מזהמים, אנחנו צריכים להיות חכמים. אנחנו צריכים לחשוב במונחים של המרחב שההובלות שלנו תופסות ברחובות, ובאיזה מקורות אנרגיה אנחנו משתמשים", כך לדברי Lars Mårtensson, מנהל סביבה וחדשנות בוולוו משאיות.

חלק מהאנשים טוענים שמסחריות קטנות יחסית יהיו הפתרון להובלות חלוקה בערים העתידיות, אבל זה לא כל כך פשוט, מסביר Lars Mårtensson. 

"יכול להיות שזה נכון בחלק מהאזורים. אבל באופן כללי, משאית טעונה במלואה היא אמצעי הובלה יעיל מבחינה מרחבית. למעשה, קיבולת העמסה של משאית חלוקה גדולה קצת יותר מפי עשר בהשוואה למסחריות קטנות יותר".  

משאיות חשמליות יכולות לשפר את יעילות ההובלה אפילו יותר. רמת הרעש הנמוכה שלהן מאפשרת לבצע מגוון רחב של משימות מחוץ לשעות העומס, כגון שעות הבוקר המוקדמות, מאוחר בערב או אפילו בלילה. היתרון הזה מפחית את העומס בכבישים בשעות של תנועת השיא. משאית חשמלית ללא פליטות יכולה לשמש במסופים פנימיים ובאזורים סביבתיים. 

"אם נוכל לבצע חלק גדול יותר מהחלוקה מחוץ לשעות של תנועת השיא, במהלך היום יהיו פחות כלי רכב והעומס יקטן - ואלו השעות שבהן אנשים צריכים להשתמש ברחובות. מדובר גם בשיפור המצב מבחינת הבטיחות. הערים של עולם המחר יצטרכו להשתמש במשאבים כמו אנרגיה, מרחב וזמן בצורה יעילה יותר מהיום - ומשאיות חשמליות יכולות לתרום אפילו יותר כדי לממש את החזון הזה", מסכם Lars Mårtensson.

מאמרים קשורים