משאית חשמלית ראשונה מגיעה לגטבורג

לגטבורג, עיר הבית של וולוו משאיות, יש שאיפות מרחיקות לכת מבחינת קיימות. השנה העיר מקבלת את המשאית הראשונה שלה שהיא חשמלית לחלוטין - צעד קטן אבל חשוב לקראת המעבר של כל ההובלה המסחרית בעיר למערכת חשמלית. אבל מה היה התהליך שהתרחש מאחורי הקלעים כדי לאפשר למשאית החשמלית הראשונה לעלות לרחובות גטבורג?

שקיעה בגטבורג.

"באביב 2016 פנו אלינו ממחלקת קיימות הפסולת והמים בעיר, וביקשו מאיתנו לבחון אפשרות של פיתוח משאית פינוי אשפה חשמלית לחלוטין. המטרה היתה להשתמש בה במסגרת פרויקט שבוחן את התרומה של הובלה חכמה ואקולוגית לסביבה עירונית נעימה יותר," כך לדברי Jonas Odermalm, ראש מחלקת אסטרטגיית מוצרים עבור וולוו FL ווולוו FE בוולוו משאיות. 

זו הייתה תחילתו של שיתוף פעולה נרחב בין עיריית גטבורג, וולוו משאיות, JOAB ו-Renova. בתפקידיהם כלקוח, מפתח רכב, בונה מרכבים ומפעיל, הארבעה עבדו יחדיו בשיתוף פעולה הדוק.  

"בשלב הראשון בדקנו את המסלול המיועד של המשאית החשמלית לפינוי אשפה, והתצורה של כלי הרכב הנוכחיים שפועלים במסלול הזה. לאיזה מרחק הם נוסעים, לאיזה מהירות הם מגיעים, עד כמה הם עמוסים, כמה עצירות יש להם בכל משמרת, האם הכביש משופע או מישורי?" מסביר Jonas Odermalm.

על-ידי ניתוח ואיסוף של גורמים שונים, הפרויקט צבר נתונים לגבי המפרט הנדרש שישמש לתכנון המשאית. משקל הברוטו הרצוי של הרכב היה 19 טון, עם 5 טון מטען, מסלול יומי באורך של 60 עד 70 קילומטרים ו-128 עצירות לפינוי אשפה לאורך המסלול - אלו היו הפרמטרים לחישוב צריכת האנרגיה הצפויה של הרכב. מאחר שמדובר במשאית לפינוי אשפה, צריך היה לקחת בחשבון גם את צריכת האנרגיה של המרכב/יחידת הדחיסה.  

לאחר הבנת דרישות האנרגיה ותנאי התנועה, צוות הפיתוח החל לבחון מקרוב צורות חלופיות של אספקת אנרגיה. אם יותקנו ברכב מספר רב של סוללות, הטווח שלו יגדל אבל ההשפעה על המטען תהיה שלילית. פחות סוללות מאפשרות להגדיל את המטען, אבל הרכב צריך לעבור טעינה לעיתים קרובות יותר. 

"האם יש צורך בטעינה מהירה לאורך המסלול, או שמספיק לטעון את הסוללות במהלך הלילה? בדקנו כמה חלופות לפני שהגענו להחלטה הסופית", כך לדברי Hayder Wokil, האחראי העיקרי על ההשתתפות של וולוו משאיות. 

הפתרון הוא רכב עם שלוש סוללות וקיבולת אחסון אנרגיה כוללת של 150 קילוואט-שעה, כמות שמספיקה למשמרת מלאה בלי טעינה נוספת. ומאחר שמשאיות לפינוי אשפה פועלות רק במהלך היום, ההחלטה הייתה לטעון אותן בלילה באמצעות חיבור לרשת החשמל הרגילה.  

בתחילת קיץ 2017 משאית פינוי האשפה נבנתה על שלדה של וולוו FL. מערכת ההינע החשמלי הותקנה, והשלדה ותא הנהג עברו התאמה לטכנולוגיה החדשה. לאחר שישה חודשי פיתוח ואופטימיזציה, משאית פינוי האשפה חוברה למרכב בתחילת 2018. בשלב זה היא עוברת כיוונון סופי ותהליכי אישור, לצד ההדרכה שעוברים הנהגים והמכונאים, לקראת המעבר לפעילות מלאה ברחובות גטבורג כאשר נהגי Renova אוחזים בהגה. 

מאמרים קשורים