סוללות - עד כמה הן באמת מתאימות מבחינה אקולוגית?

כלי רכב חשמליים הם שקטים יותר, יעילים יותר מבחינת ניצול אנרגיה ונקיים יותר מכלי רכב המופעלים באמצעות דלק. עם זאת, ישנן כמה שאלות בנוגע לסוללות שלהן. עד כמה סוללות ליתיום-יון הן ברות-קיימא וידידותיות לסביבה, אם בוחנים את התמונה המלאה? מנהל הסביבה והחדשנות בוולוו משאיות, Lars Mårtensson, משוחח על היתרונות והחסרונות.

Lars Mårtensson, וולוו משאיות

Lars Mårtensson, מנהל סביבה וחדשנות בוולוו משאיות.

אחד מהמרכיבים החשובים בסוללות ליתיום-יון הוא קובלט, שמגיע ברובו מקונגו. ארגון אמנסטי הבינלאומי דיווח על העסקת ילדים ופשעי זכויות אדם במדינה הזו. מה אתם עושים כדי להבטיח שחומרי הגלם לסוללות שבהן אתם משתמשים מופקים בצורה אחראית?

"באופן טבעי אנחנו לא מאשרים חומרים למוצרים שלנו שנחצבים או מיוצרים בדרך לא מקובלת - והדבר כתוב במפורש בכללי ההתנהגות שלנו. אנחנו עובדים ביחד עם הספקים השונים שלנו כדי לברר מה מוצאם של חומרי הגלם. כדי לקדם את ההתפתחות הזו, קבוצת וולוו משתפת פעולה עם כמה יצרני רכב אחרים, וביחד הקמנו את הארגון Drive Sustainability (קידום הקיימות). הארגון מתמקד בבדיקה ובשיפור של תנאי העבודה וההשפעה על הסביבה בשרשראות אספקה של חומרי גלם. עדיין ישנן בעיות רבות שצריך לפתור, אבל האמצעים שבהם אנחנו נוקטים הם צעדים חשובים לקראת היעד הזה." 

עד כמה סוללות הן טובות מבחינת האקלים? האם קיים סיכון שצריכת האנרגיה הגבוהה שלהן במהלך הייצור למעשה מבטלת את היתרון הסביבתי שהינע חשמלי מספק תוך כדי השימוש ברכב?

"ייצור הסוללות הוא באמת תובעני מבחינת ניצול אנרגיה, אבל מנקודת המבט של מחזור החיים הכולל אין ספק שכלי רכבי מסחריים כבדים עם הינע חשמלי הם מועילים מאוד מבחינת אנרגיה ואקלים. הסיבה העיקרית היא שמנועים חשמליים מנצלים אנרגיה בצורה הרבה יותר יעילה בהשוואה למנועי בעירה. כך שככל שהמשאית צוברת יותר קילומטרים במהלך חייה, ההפרש הולך וגדל לטובת המשאית עם ההינע החשמלי." 

מה אפשר להגיד לטובת כלי רכב חשמליים אם האנרגיה שמשמשת לייצור ולטעינה של הסוללות מגיעה ממקורות אנרגיה שאינם מתחדשים, כמו פחם?

"השאיפה היא, כמובן, להשתמש באנרגיה מתחדשת בכל שלבי התהליך. אם החשמל מופק מדלק מחצבי, היתרון האקלימי מצטמצם. הודות לדירוג היעילות הגבוה של המנוע החשמלי, עדיין עדיף לבחור חשמל מאשר דיזל מחצבי. עם זאת, אם משווים משאית המופעלת באמצעות ביו-גז למשאית חשמלית שמקבלת אנרגיה מתחנות חשמל המופעלות באמצעות פחם, התוצאה פחות ברורה."

מה תעשו עם כל הסוללות אחרי שהן יגיעו לסוף חיי השירות שלהן? האם אפשר למחזר אותן כראוי, או שהן יהפכו למטרד סביבתי חדש?

"באופן טבעי אנחנו מייחסים חשיבות רבה לאחריות שלנו כיצרנים. נכון לעכשיו אנחנו מעורבים בכמה פרויקטים שבוחנים דרכים למחזר סוללות מכלי רכב כבדים המופעלים באמצעות חשמל, למשל כדי להשתמש בהן לצורך אחסון אנרגיה סולרית. וכשהסוללות שבהן נעשה שימוש במשאיות שלנו מגיעות לסוף חיי השירות שלהן, אנו מוודאים שהן עוברות טיפול הולם." 

מאמרים קשורים